فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

یادداشت ویژه، برای بازگشت کیا/ مهدی مهدوی‌بیا!

 

فوتبال روز:مهدی مهدوی‌کیا به پرسپولیس بازگشت؛ این جمله کوتاه مهم‌ترین خبر امروز رسانه‌های ورزشی است. اما خبر انتقال بازیکن 34ساله‌ای که خیلی‌ها او را «تمام‌شده» می‌دانند چرا باید در راس اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد؟ هواداران تیمی که به دنبال جذب خلعتبری و پولادی –مهره‌های اصلی تیم‌ملی- است چرا باید از جذب این بازیکن پابه‌سن‌گذاشته خوشحال باشند؟

 

مهدوی‌کیا برای پرسپولیسی‌ها چیزی فراتر از یک بازیکن است. حتی چیزی فراتر از یک موشک زمین به زمین. او یک «پرسپولیسی اصیل» است. یکی از همان بازیکنانی که بخشی از ابهت این پیراهن قرمزرنگ، مدیون خاطرات آن‌هاست. یکی از نسل فرشاد پیوس، دایی، محرمی، کریم باقری،... و علی کریمی. مهدی برای سرخ‌ها می‌تواند ایفاگر همان نقشی باشد که علی کریمی در نیم‌فصل اول ارائه‌گر آن بود... و چقدر هم تنها. 

 

او می‌تواند –اگر نه از جهت فنی- لااقل در بعد روحی و روانی پرسپولیس را در مقاطع حساس و بحرانی یاری کند. او می‌توانست در روزهای تلخ نیم‌فصل اول عصای دست استیلی باشد و در جمع‌وجور کردن تیمی که اسکلت آن هر لحظه در حال فروپاشی بود به کمک علی کریمی بیاید. مهدی برای پرسپولیس90 نعمتی بود که استیلی آن را از خودش و از پرسپولیس دریغ کرد.

کیا در دوران حضورش در پرسپولیس سابقه بازی در سه داربی را دارد و جالب این‌که هر سه این داربی‌ها با برد پرسپولیس توام شده و قرمزها افتخار سه برد متوالی مقابل رقیب را در همان مقطع به دست آورده‌اند. در فاصله سال‌های 75 و 76. اولین داربی مهدی همان مسابقه‌ای بود که سرخ‌ها با تک‌گل ادموند بزیک طلسم 7ساله را شکستند و بر رقیب فائق شدند. آخرین بازی کیا مقابل رقیب هم مصاف 22آبان77 بود که هاشمی‌نسب استارت گلزنی‌هایش در داربی‌ها را زد و پرسپولیس با تک‌گل او حریف را برد. 

 

اما خاطره‌انگیزترین حضور مهدوی‌کیا در داربی‌ها جایی در میان این دو بازی رخ داد. در تیرماه1376. روزی که فرشاد پیوس اسطوره گلزنی سرخ‌ها خیال خداحافظی داشت و برای سپردن آن پیراهن معروف شماره17 وارثی بهتر از کیا پیدا نکرد. مهدی در دهمین دقیقه آن مسابقه در حالی که تازه 20ساله شده بود پیراهن فرشاد آقای گل را تحویل گرفت و برای این‌که ثابت کند لیاقت پوشیدن آن را دارد تنها گل خود در تاریخ داربی‌ها را در همان میدان به ثمر رساند. درست در دقیقه71  و در حالی که رضا حسن‌زاده مدافع آبی‌ها یک نیمه زمین او را دنبال کرد و هرگز به گرد پایش هم نرسید. آن بازی را پرسپولیس 3 بر صفر برد. با گل‌هایی که بزیک و طاهرزاده قبل و بعد از کیا به تور دروازه رقیب دوختند. 

 

امروز و در روزهایی که خاطره شکست‌های سه‌گانه و چهارگانه در داربی‌ها سوهان روح هواداران پرسپولیس شده حضور کیا می‌تواند بخشی از اعتماد به نفس و نگرش مثبتی که امروز قرمزها به آن نیازمند هستند را به آن‌ها بازگرداند. او برای پرسپولیسی‌ها یک شمایل الهام‌بخش است. حتی اگر از آن استارت‌های به‌یادماندنی‌اش دیگر جز خاطره‌ای در اذهان باقی نمانده باشد. حتی اگر موشک معروف هامبورگ را در فرودگاه رشت بر زمین نشانده و گوشه‌ای پارک کرده باشد. حتی اگر آخرین خاطره تصویری ما از او اشتباه مرگباری باشد که در واپسین دقایق بازی پرسپولیس و داماش انجام داد و تیم گیلانی را با شکست آشنا کرد.

  

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد