فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

قیام شرط‌بند‌ها علیه شماره «2» تاریخی/ توتوبازهـا علیه مهدوی کیا

  

فوتبال روز:خبر جدایی قطعی مهدی مهدوی‌کیا از تیم فوتبال داماش گیلان و احتمال بازگشت او به پرسپولیس قطعا موضوعی خوشحال کننده برای هواداران تیم بزرگ پایتخت است، اما این مساله چندان هواداران تیم شمالی را خوشحال نخواهد کرد. در این بین موضوع نگران کننده و تامل‌برانگیز دلیل جدایی مهدی مهدوی‌کیا از داماش گیلان است؛ مساله‌ای که ریشه در فقدان فرهنگ و جو مسموم ورزشگاه‌های ایران دارد.

 

مهدی مهدوی‌کیا که در طول نیم‌فصل اول لیگ جاری، پا به هر استادیومی گذاشت با تشویق هواداران روبه‌رو شد این بار مورد بی‌مهری هواداران تیم خودی قرار گرفت و عده‌ای معدود با شعارهای خود علیه این بازیکن به یاد ماندنی فوتبال ایران، مقدمات جدایی او را فراهم آوردند. واقعیت این است که توهین به هر یک از اجزای فوتبال از جمله بازیکن تحت هر شرایطی محکوم است و توهین به بازیکنی با معیارهای مهدوی‌کیا مذبوح است و باید مورد نکوهش قرار گیرد. امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش گیلان در بخشی از مصاحبه‌ تلفنی خود در برنامه دوشنبه شب نود به صورت سربسته به موضوعی اشاره کرد که قابل تامل است. عابدینی تاکید کرد بهتر است مهدوی‌کیا در خصوص کسانی که علیه او شعار دادند صحبت کند تا حداقل این تعداد معدود درصدد عذرخواهی از او برآیند. اما این تعداد معدود که علیه مهدوی‌کیا شعار دادند چه کسانی هستند و مهمتر از آن چرا دست به چنین اقدامی زده‌اند؟! 

 
آنچه منجر به شعار و توهین به مهدوی‌کیا و در نهایت منجر به تصمیم‌ او مبنی بر ترک رشت شد در بازی خیرخواهانه پیشکسوتان هامبورگ و ستارگان بازنشسته فوتبال تحت عنوان یاران رونالدو و زیدان است. یک بازی تحت عنوان «مبارزه علیه فقر».  

 
مهدی مهدوی‌کیا در شرایطی برای حضور در این بازی دعوت شد که در همین اثنا برنامه جام حذفی هم اعلام و مشخص شد داماش گیلان در چه تاریخی باید به مصاف شاهین بوشهر برود. در همان مقطع گروهی از هواداران داماش علیه این موضوع که مهدوی‌کیا می‌خواهد در چنین وضعیت حساسی در جام حذفی تیم را رها کند، موضع گرفتند. آنها تاکید داشتند خیلی خوب است که مهدوی‌کیا در این دیدار خیرخواهانه به میدان خواهد رفت اما آیا بازیکن دیگری به غیر از او وجود دارد که در حال حاضر با تیمی قرارداد داشته باشد و قید بازی برای تیمش را بزند؟ بازی خیرخواهانه «مبارزه با فقر» سه‌شنبه برگزار شد و قرار بود دو روز بعد داماش گیلان در جام حذفی به مصاف شاهین بوشهر برود؛ بازی‌ای که مهدوی‌کیا غایب بزرگ آن بود.  

 بخشی از هواداران داماش بر این اعتقاد بودند که در حال حاضر مهدوی‌کیا عضو تیم فوتبال داماش است و به این باشگاه و هوادارانش تعهد دارد و در دنیای حرفه‌ای فوتبال چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد. 

 
با این اوصاف تمام ماجرا این نیست. داماش گیلان در بازی با نفت تهران سه بر یک مغلوب شد و در این بازی حدود 15 نفر از هواداران داماش که البته گفته می‌شود تماشاچیان عادی فوتبال نبودند، در پایان دیدار شروع به توهین و فحاشی علیه مهدوی‌کیا کردند. این تعداد بر این عقیده‌اند که مهدوی‌کیا در این بازی مواظب ساق‌های خود بوده تا بازی خیرخواهانه در هامبورگ را از دست ندهد. آنها به دو گلی که داماش روی ضدحمله دریافت کرد، استناد می‌کنند و اینکه مهدوی‌کیا تلاش نکرده تا جای خود را در بازگشت پر کند. 10، 15 نفری که علیه مهدوی‌کیا فحاشی کردند کسانی هستند که فعالیت مستمری در توتو (شرط‌بندی مسابقات) در رشت دارند. این افراد از این طریق پول‌های کلانی به جیب می‌زنند و البته به هنگام باخت، متضرر زیان‌های زیادی هم می‌شوند.  

 

آنها روی نتیجه «برد» یا «برد-مساوی» داماش برابر نفت تهران شرط‌بندی کرده بودند و وقتی نتیجه «باخت» رقم خورد شدت ناراحتی و عصبانیت‌شان بی‌حد بوده است. عجیب اینکه از گیلان خبر می‌رسد و گفته می‌شود که در بین این افراد،‌ دو لیدر منتسب به باشگاه هم حضور داشته‌اند که با شایعه‌ کم‌کاری مهدوی‌کیا باعث تحریک اطرافیان شده‌اند. در هر حال باخت داماش باعث شد این افراد پول کلانی از دست بدهند. گفته می‌شود در این بنگاه‌های شرط‌بندی کارت‌هایی وجود دارد که در هفته 300 میلیون تومان پول جابه‌جا می‌شود. 

 

 حتی سه نفر از این افراد چند هفته پیش و به هنگام شکست بارسلونا مقابل ختافه، چون این نتیجه‌ و چند بازی دیگر را درست پیش‌بینی کرده بودند، نفری 89 میلیون تومان برنده شدند! باخت داماش به نفت تهران به عبارت این افراد سبب شد کارتشان «لایی» بدهد. کارت‌هایی که از 20 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 50 میلیون تومان هم افزایش می‌یابد. گرچه وجود این افراد و فعالیت در چنین بنگاه‌هایی نیاز به آسیب‌شناسی اجتماعی دارد، اما مهم این است که واقعیت دارد. 


مجموعه عواملی که متشکل از اتهام 15 نفر به مهدوی‌کیا مبنی بر کم‌فروشی در بازی با نفت تهران و غیبت او در بازی حساس جام‌حذفی برابر شاهین بوشهر بود، باعث شد همین تعداد اندک اقدام به فحاشی علیه بازیکن اسطوره‌ای فوتبال ایران کنند. با تمام این اوصاف باید اذعان کرد که فحاشی به هر بازیکنی جایز نیست. به خصوص بازیکنی همانند مهدوی‌کیا که جزو شناسنامه فوتبال ایران محسوب می‌شود و از دو بعد اخلاقی و فنی کمتر بازیکنی در حد او سراغ داریم. 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد