فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

پرسپولیس 0 استقلال 3 ؛ غزل خداحافظی استیلی !

 

فوتبال روز:استقلال توانست در پایان ۱۲۰ دقیقه پرسپولیس را با نتیجه 3 بر صفر شکست دهد.

 

پرسپولیس 0 استقلال 3  

 

ورزشگاه آزادی تهران

تماشاگر : 73 هزار نفر

گل ها : مجتبی جباری ( 98 و 95 ) ، اسماعیل شریفات ( 107 )

داور : هدایت الله ممبینی

 اخطار : امیرحسین فشنگچی ( 31 ) ، علیرضا نور محمدی ( 41 ) ، مهدی امیر آبادی ( 49 ) ، محمد نوری ( 51 ) ، کیانوش رحمتی ( 81 ) ، حسین بادامکی ( 83 ) ، حنیف عمران زاده ( 89 ) ، مازیار زارع ( 2+90 ) 

 

 پرسپولیس تهران : علیرضا حقیقی ، علیرضا نورمحمدی ، ممدوتال ( روح الله سیف الهی 105 ) ،مجتبی شیری ، امیر حسین فشنگچی ، مازیار زارع ، حسین بادامکی ، محمد نوری ( محمد منصوری 103 ) ، علی کریمی ، مهرداد اولادی و غلامرضا رضایی

سرمربی : حمید استیلی 

 

استقلال تهران : مهدی رحمتی ، پژمان منتظری ، حنیف عمران زاده ، میثم حسینی ، مهدی امیرآبادی ، کیانوش رحمتی ، آندرانیک تیموریان ، مجتبی جباری ( فریدون زندی 108 ) ، میلاد میداوودی ( اسماعیل شریفات 63 ) ، آرش برهانی ( محسن یوسفی 100 ) و فرهاد مجیدی

سرمربی : پرویز مظلومی 

 

شرح بازی :

سوت هدایت الله ممبینی به نشان شروع هفتاد و سومین دربی پایتخت، سومین دیدار دو تیم در تاریخ جام حذفی باشگاه های کشور را آغاز نمود . پس از کسر سهمیه ی ایران در جام باشگاه های آسیا و ورود بدون وقفه ی قهرمان جام حذفی به این بازی ها، موفقیت در کسب دومین جام کشور از چنان اهمیتی برخوردار گشته است که دو تیم با تمام توان موجود به مصاف حریف بروند . پرسپولیس برای بالاخره متوقف نمودن آمار رو به پیشرفت پیروزی های آبی رنگ در دربی های گذشته وارد این بازی شده بود و صدر نشین کنونی لیگ برتر نیز با اندیشه ی تداوم موفقیت های خود به مصاف حریف آمده بود .

بازی در 10 دقیقه ی نخست هر چند با هیجان معمول دقایق آغازین بازی های این دو تیم دنبال می شد ولی توپ در غالب اوقات در میانه ی میدان و پشت یک سوم دفاعی حریف ضربه می خورد . پس از گذشت 10 دقیقه از زمان نیمه ی اول، استقلال برتری نسبی خویش در تصاحب توپ و میدان را به حریف دیکته نمود . بردن توپ به کناره ها و ارسال پاس های سریع در عرض در دستور کار بازیکنان کناری استقلال بود . استقلال حساب ویژه ای نیز روی پاس های در عمق جباری و فرارهای مجیدی باز نموده بود که هر دوی این تاکتیک ها با نگاهی مشخص به فقدان سرعت در حرکت مدافعین پرسپولیس طراحی شده بود . در آن سوی میدان حمید استیلی که با دستان واقعا بسته راهی این دیدار شده بود، پایه ی تهاجمی خویش را به مانند غالب بازی های این فصل متوجه حرکات پا به توپ علی کریمی در سمت راست و پشت محوطه ی جریمه ی استقلال نموده بود . سرعت قابل توجه غلامرضا رضایی نیز سبب گشته بود که سرمربی سرخپوشان بر روی مصدومیت ناچیز وی چشم ببندد و نام او را در فهرست یازده نفره ی تیم خود قرار دهد .

حرکت در عرض فرهاد مجیدی به سمت راست و ضربه ی وی به زاویه ی مخالف از پشت محوطه ی هجده قدم پرسپولیس می توانست استقلال را در دقیقه ی 23 از حریف پیش بیندازد ولی ضربه ی وی با اندکی اختلاف از کنار دروازه ی حقیقی گذر نمود . پنج دقیقه بعد باز هم کاپیتان آبی پوشان فرصت گلزنی یافت . فرهاد مجیدی می توانست این بار از داخل محوطه ی جریمه گل برتری تیم خود را به ثمر برساند ولی این باز هم ضربه ی وی با فاصله ای مشابه فضای کنار دروازه ی سرخپوشان را شکافت . دقایق ده تا چهل بازی را باید به نام استقلال نوشت تا پس از دو موقعیت از دست رفته توسط شماره ی هفت این تیم، بهترین فرصت نصیب آرش برهانی شود . ارسال بلند از سمت راست بازیکنان استقلال - که در عدم حضور خسرو حیدری نیز فعال می نمود – با ضربه ی سر مجیدی در محوطه ی هجده قدم همراه شد تا توپ در سمت چپ به برهانی برسد ولی ضربه ی وی پس از برخورد با دیرک عمودی دروازه ی علیرضا حقیقی، توسط مدافعان قرمزپوش دفع شد . از حدود دقیقه ی چهل، پرسپولیس برتری نسبی در تملک توپ را به سود خویش تغییر داد . آهنگ تهاجمی پرسپولیس در این دقایق با مشارکت موثر مهرداد اولادی در بازیسازی اندکی بهبود یافته بود . هر چند شوت محکم مهرداد اولادی از پشت محوطه ی جریمه ی استقلال در دقیقه ی چهل از کنار دروازه ی رحمتی گذر کرد ولی وقفه ای در کار هجومی آبی های پایتخت ایجاد کرد . نتیجه ی شکل گرفته روی اسکوربرد آزادی در پایان چهل و پنج دقیقه تغییری نسبت به دقیقه ی اول بازی نداشت تا دو تیم با تساوی بدون گل راهی رختکن شود .

دو تیم نیمه ی دوم را بدون تغییر نسبت به نیمه ی اول آغاز نمودند که این امر می توانست دلیلی بر رضایت نسبی مربیان از عملکرد تیم خود باشد . استقلال در دقایق آغازین این نیمه برتر نشان داد، فرارهای از راست میلاد میداوودی و ارسال های سریع وی چندین مرتبه مدافعان قرمزپوش را به دردسر انداخت ولی این برتری دیری نپایید و بازی از حدود دقیقه ی پنجاه به تعادل گرایید . ضربه خوردن توپ در میانه ی میدان نکته ی قابل توجه این دقایق بازی بود تا دو تیم با حوصله انتقال توپ را از دفاع به میانه ی میدان و حمله پی بگیرند و چشم به حرکات فردی بازیکنان خویش در پشت محوطه ی حریف داشته باشند . در یکی از همین موارد پی گیری خاص اولادی و پاس در عمق وی به علی کریمی می توانست پرسپولیس را پیش بیندازد اما کاپیتان قرمزها پس از گذشتن از سد میثم حسینی، توپ را با فاصله ای ناچیز از فراز دروازه ی استقلال راهی خارج از زمین بازی نمود تا آه از نهاد هواداران پرسپولیس بلند شود . 

با ورود اسماعیل شریفات به جای میلاد میداوودی، آهنگ تهاجمی آبی پوشان تا حدودی تغییر نمود تا استارت های سریع شماره ی سی و هفت جنوبی استقلال به یاری پرویز مظلومی بیاید . حضور او در زمین خیلی زود خود را نشان داد . او می توانست پنج دقیقه پس از ورود به زمین با حرکتی سریع دروازه ی حقیقی را باز کند ولی ضربه ی وی از کنار دروازه عبور نمود . سه دقیقه بعد نیز روی کرنر ارسالی آندو تیموریان از چپ، موقعیت گلزنی برای وی ایجاد شد ولی ضربه ی سر شریفات در غفلت دسته جمعی مدافعان قرمزپوش با اختلافی فاحش از فراز دروازه ی پرسپولیس گذر کرد .

با ورود به ده دقیقه ی پایانی دیدار، احتیاط کاری دو تیم نیز فزونی یافت . هر دو تیم سعی بر بهره بردن از اتفاقات بازی و ضربات ایستگاهی را داشتند . در یکی از همین موارد، مشت مهدی رحمتی روی ضربه ی آزاد علی کریمی در دقیقه ی هشتاد این موقعیت را از پرسپولیس گرفت که روی تاکتیک دوم از استقلال پیش بیفتد . سه دقیقه وقت اضافه در نظر گرفته شده از سوی ممبینی به مانند دقایق پایانی نیمه ی اول برای هواداران پرسپولیس با هیجان بیشتری دنبال می شد چرا که پرسپولیس در این دقایق روان تر به توپ ضربه می زد . ضربه ی علی کریمی از پشت محوطه ی هجده قدم استقلال حتی می توانست کار را در وقت معمول به سود شاگردان استیلی تغییر دهد ولی دروازه بان ملی پوش استقلال مانع از این امر شد تا این توپ با جای گیری مناسب رحمتی دفع شود . نود دقیقه ی این دیدار با تساوی صفر بر صفر پایان گرفت تا بازی به دو نیمه وقت اضافه برود .

پانزده دقیقه ی نخست وقت اضافه از همان دقیقه ی نخست با برتری آبی پوشان در تملک توپ و میدان آغاز گشت . حرکت های اسماعیل شریفات در سمت راست و ارسال های وی تعویض موثر مظلومی را به رخ می کشید . بازیکنان پرسپولیس که با همان ترکیب اولیه بازی را پی می گرفتند با تحلیل قوای بازیکنان شاخص خویش به وضوح خسته تر از حریف نشان می دادند و از آن سوی بازیکنان استقلال با یورش های هدفمند از عمق دفاع پرسپولیس برتری خویش را به حریف نشان می دادند . همین نکته سبب برتری دو گله ی استقلال در پنج دقیقه ی دوم این نیمه شد تا مجتبی جباری مرد شاخص این نیمه لقب بگیرد . پس از این دو گل نیز استقلال بازی برتری از خویش به نمایش گذاشت تا بازی در انتهای 105 دقیقه تقریبا برای پرسپولیس به پایان برسد .

نیمه ی دوم وقت اضافه با تعویض ممدوتال و ورود سیف الهی به جای وی آغاز شود، تعویضی که چندان کارساز نبود و پس از گذشت دو دقیقه از آغاز این نیمه استقلال گل سوم را به ثمر رساند تا مقدمات شبی شکوهمند برای هواداران این تیم پی گرفته شود . پس از این گل پرسپولیس با حملات خود سعی در کمتر کردن اختلاف شکل گرفته روی اسکوربرد آزادی داشت ولی بازیکنان این تیم مشخصا توان این مهم را نداشتند تا استقلال با سه گل از سد قهرمان دو دوره ی پیش جام حذفی گذر کند و چهارمین پیروزی خویش در چهار بازی گذشته لیگ و جام حذفی را رقم بزند . 

 

گل ها :

1-0   استقلال: پاس چیپ امیرآبادی از پشت محوطه ی جریمه ی پرسپولیس در درون هجده قدم با غفلت نورمحمدی به جباری رسید تا وی توپ را کنار دستان حقیقی به تور دروازه ی قرمزپوشان بچسباند .

2-0   استقلال(پنالتی): مجتبی جباری پشت پنالتی شکل گرفته روی فرهاد مجیدی ایستاد و با ضربه ای محکم توپ را راهی مرکز دروازه ی پرسپولیس نمود تا علیرضا حقیقی شیرجه زده به سمت چپ موفق به مهار این توپ نشود . 

3-0   استقلال:اشتباه در آفساید گیری صورت گرفته از سوی مدافعان پرسپولیس سبب شد که توپ در قلب دفاع پرسپولیس به اسماعیل شریفات حالا دیگر کاپیتان برسد و وی با گذشتن از سد حقیقی، گل سوم تیم خود را به ثمر برساند .  

 

برترین بازیکن : مصاحبه ی جنجالی جباری علیه پرویز مظلومی شانس عدم حضور وی در بازی شهره ی پایتخت را تا حدود زیادی بالا برده بود ولی مدیران استقلال و پرویز مظلومی با عذرخواهی کلیشه ای وی چشم بر آن چند دقیقه ی طوفانی شماره ی هشت بستند . مجتبی جباری نه تنها بازیکن ثابت دربی هجدهم آذر 1390 بود که با بازی موثر در میانه ی میدان و ثبت دو گل برترین بازیکن زمین لقب گرفت . 

 

 اتفاق ویژه : بی هوشی ناگهانی یکی از هوادار پرسپولیس حاضر در ورزشگاه و سکوت یک دقیقه ای به احترام تازه در گذشته ی جامعه ی فوتبال – اسماعیل زرافشان - را می توان اتفاق های ویژه ی پیش از این دیدار به حساب می آمد .

حضور دو دروازه بان روی نیمکت ذخیره ی پرسپولیس نیز از نکات قابل توجه این دیدار به حساب می آمد که فقر بازیکن را در این تیم پس از محرومیت ها و مصدومیت های بی شمار به صورت تمام نما به رخ می کشید . دیگر گواه این امر را می توان پایان نود دقیقه ی بازی بدون هیچ گونه تغییر در ترکیب سرخپوشان دانست .

برخورد سنگ با سر کهوری – کمک داور – نیز اتفاق ویژه ی پنج دقیقه ی ابتدایی این بازی به حساب می آمد تا پس از انتقال آن به داور چهارم زمینه ساز جریمه ی احتمالی پرسپولیس گردد . 

یکصدایی هواداران دو تیم در سر دادن شعار معروف " حیا کن، رها کن " برای استیلی را می توان نکته ی شاخص دیگر دقایقی از این بازی دانست . 

 

 پرویز مظلومی بعد از آن حرفهای مجتبی جباری که علیه ش زده بود امروز بیشتر در کنار زمین بود. 

اینم بازیکن سالاری از نوع مظلومی

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد