فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

تقابل دوباره رئال و بارسا/ ال‌کلاسیکو این بار در مستایا


فوتبال روز: فردا شب در استادیوم مستایا شاهد دومین جدال رئال مادرید و بارسلونا از سری اپیزودهای چهارگانه ال‌کلاسیکودربی به بهانه فینال جام پادشاهی خواهیم بود.

 

کوپادل‌ری یا جام پادشاهی در فوتبال اسپانیا به عنوان جام حذفی به رسمیت شناخته شده و برخلاف تصور عده‌ای در مورد دولتی بودن این جام، پرافتخارترین تیم این تورنمنت اسپانیایی بارسلونا است.

نام کامل این این جام قدیمی که معمولا به هزینه خانواده سلطنتی و با کمک بودجه فدراسیون فوتبال اسپانیا برگزار می‌شود، کمپئوناتو ده‌اسپانیا-کوپا ده‌سوماخستاد ال‌ری دن خوان کارلوس(I) است و اشاره به اولین پادشاه از خاندان کارلوس در اسپانیا دارد که فاصله او با پسرش در سلطنت توسط دیکتاتور بزرگ و خون‌ریز اسپانیا، فرانکو برای مدتی مخدوش شد اما بار دیگر همین خاندان کنترل امور را در دست گرفت.

این رقابت‌ها از سال 1902 پایه‌ریزی شد و بارسلونا با 25 قهرمانی پرافتخارترین تیم این جام محسوب می‌شود.
در سال‌های 1905 تا 1932، به این جام، جام شهرداری‌ مادرید نیز اطلاق شد اما بعدها طبق تصویب پارلمان اسپانیا به کلیه این بازی‌ها در تمام سال‌های سپری شده جام پادشاهی گفته شد.
در خلال تسلط ژنرال فرانکو بر اسپانیا نام این جام به کوپا‌دل‌خنرالیسمو (جام ژنرال) تغییر کرد اما پس از تسلط دوباره خاندان سلطنتی بار دیگر به نام قبلی خود بازگشت.

اولین قهرمان این جام تیم فوتبال ویسکایا است که برای رسیدن به این افتخار از سد تیم‌هایی چون اتلتیک کلاب و اف.سی بیلبائو گذشت همان دو باشگاهی که بعدها با هم ادغام شده و اتلتیک بیلبائو را ساختند.
پس از بارسلونا، اتلتیک بیلبائو با 24 یا 23 قهرمانی ( بر اساس منابع مختلف اسپانیایی) در رتبه دوم ایستاده و رئال مادرید با 17 قهرمانی ضمن اینکه در رتبه سوم ایستاده 18 سال می‌شود که در حسرت در آغوش کشیدن این جام با ارزش است.

فینال جام پادشاهی سال گذشته در نیوکمپ بین سویا و اتلتیکومادرید برگزار شد که طی آن سویا با دو گل از سد تیم مادریدی گذشت و به قهرمانی رسید.
آخرین باری که رئال مادرید به فینال جام پادشاهی رسیده به سال 2004 باز می‌گردد که طی آن با نتیجه 3 بر 2 به رئال ساراگوسا باخته است.

اولین باری که بارسلونا در چنین سطحی قدم در مستایا، استادیوم والنسیا گذاشت به سال 1926 باز می‌گردد، وقتی با نتیجه 3 بر 2 از سد اتلتیکومادرید گذشت.
در سال 1936 این رئال مادرید بود که در همین استادیوم با نتیجه دو بر یک از سد بارسلونا گذشت و به قهرمانی رسید.

رئال مادرید تا سال 1920 پیشوند رئال که اشاره به پادشاهی بودن این تیم دارد را در کنار نام مادرید نداشت و همگان آن را به نام اف.سی مادرید یاد می‌کردند اما پس از انقلاب دوم اسپانیا به پیشنهاد خود هواداران پسوند رئال (رویال) به نام مادرید اضافه شد تا اینکه ژنرال فرانکو استفاده از نام‌های غیراسپانیایی و تقلید از انگلیسی‌ها در فوتبال را ممنوع اعلام کرد و حتی اف.سی بارسلونا در زمان او به سی.اف بارسلونا و اتلتیک بیلبائو به اتلتیکوده‌بیلبائو تغییر نام دادند.

فردا شب استادیوم مستایا میزبان دو غول فوتبال این کشور یعنی رئال مادرید و بارسلونا است. دو تیم در اولین گام از چهارگانه ژانر هیجان در فوتبال به تساوی یک بر یک رسیدند. 
 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد