فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

امپراطور این بار علیه کره/ تاریخچه دیدارهای ایران و کره جنوبی

 

فوتبال روز:تیم ملی فوتبال ایران فردا در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف کره‌جنوبی می‌رود.

 

 مرحله گروهی پانزدهمین دوره جام‌ ملت‌های آسیا در شرایطی به‌پایان رسید که ایران با 3 پیروزی و کسب 9 امتیاز عنوان برترین تیم مرحله گروهی را به ‌خود اختصاص داد تا نشان دهد آماده‌ترین تیم حاضر در این رقابت‌ها است.
پس از اعلام گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا و هم‌گروهی ایران با عراق مدافع عنوان قهرمانی آسیا، کره‌شمالی یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های قاره‌کهن و امارات، کمتر کسی شانس ایران را برای صعود به مرحله بعد بالا می‌دانست و اغلب کارشناسان در خوشبینانه‌ترین حالت صعود ایران را برحسب تفاضل گل عنوان می‌کردند اما شاگردان قطبی از همان اولین بازی مقتدرانه ظاهر شدند و با پیروزی در تمامی دیدارها خود را به‌ عنوان مدعی اصلی قهرمانی آسیا معرفی کردند.

حالا ایران مقتدرانه در جمع 8 تیم برتر آسیا قرار دارد و باید از ساعت 19:55 فردا (شنبه) به وقت تهران در ورزشگاه قطر اسپورت شهر دوحه به‌مصاف یکی از حریفان سنتی خود کره‌جنوبی برود.
کره‌ با 7 امتیاز در گروه سوم مسابقات پس از استرالیا و برحسب تفاضل گل به‌عنوان دومین تیم راهی این مرحله شد و باید برای پنجمین بار متوالی (از سال 1996 تاکنون) در این مرحله به‌ مصاف تیم ملی کشورمان برود.
دیدارهایی که هر کدام از آن‌ها خاطرات به یادماندنی را برای فوتبال‌دوستان به‌همراه داشته است.

اولین مصاف ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل چشم‌بادامی‌های کره به سال 1996 باز می‌گردد جایی که شاگردان محمد مایلی‌کهن سرمربی آن‌زمان کشورمان موفق شدند کره را 6 تایی کنند و با نتیجه 6 بر 2 به برتری دست یافتند و بهترین برد ایران مقابل کره جنوبی را رقم بزنند. پس از این پیروزی، به‌طور سنتی این دیدار تا به‌امروز در این مرحله تکرار شده و به‌طور یکی درمیان پیروزی میان ایران و کره‌جنوبی تقسیم شده و با رعایت این قانون نانوشته این‌بار نوبت به تیم ملی کشورمان است تا پیروز میدان شود.
تیمی که نشان داده است مردان نیمکت‌نشینش هیچ چیزی کمتر از بازیکنان اصلی ندارد و حتی در مواقعی برتر هم بوده‌اند. این خصیصه را هر فردی که دیدار ایران مقابل امارات را نظاره کرده است مورد تایید قرار می‌دهد. جایی که ایران با 9 تغییر نسبت به دیدارهای گذشته وارد میدان شد و بهترین نتیجه خود در مرحله گروهی را کسب کرد.

بدون شک نباید حضور افشین قطبی در راس کادر فنی تیم‌ملی را نیز نادیده گرفت. مربی که نقشش در رویارویی با کره‌جنوبی بیش از پیش هویدا خواهد شد. قطبی که در آخرین نبرد ایران در جام ملت‌های آسیا سال 2007 به‌ عنوان کمک‌مربی در تیم ملی کره حضور داشت این بار در راس کادر فنی تیم ملی ایران حضور دارد و باید گفت بار دیگر تاریخ در جهت عکس تکرار شده و امپراطور این‌بار علیه کره‌ای‌ها روی نیمکت می‌نشیند. کره آن دیدار را در ضربات پنالتی از شاگردان قلعه‌نویی برد و حالا فرصت مناسبی برای انتقام گرفتن است.  


حضور این مربی 46 ساله به مدت 5 سال در کره ابتدا به‌عنوان آنالیزور و پس از آن کمک‌مربی مزیت دیگری برای ایران است که نشان می‌دهد چقدر این تیم برای قطبی آشنا است.
این عامل سبب شده کره‌ای‌ها تا حدودی نسبت به‌ایران دلهره و ترس داشته باشند و این در دیدار تیم‌ملی کشورمان مقابل امارات کاملاً‌مشهود بود. آن‌جا که آنالیزورها و مربیان پرتعداد کره‌ای در ورزشگاه حضور داشتند و از نزدیک بازی ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دادند.

نگاهی به تاریخچه این رقابت نشان می‌دهد کره‌جنوبی بیش از 5 سال است که نتوانسته در وقت معمول بازی، ایران را مغلوب کند و آخرین پیروزی آن‌ها در سال 2007 و در ضربات پنالتی بود.
تیم‌ملی کشورمان نیز در دیداری دوستانه در سال 2010 با تک گل مسعود شجاعی در خاک کره و در ورزشگاه جام جهانی سئول به برتری رسیده است.

در مجموع 24 دیدار برگزار شده میان ایران و کره‌جنوبی، تیم‌ملی کشورمان 9 برد را کسب کرده است، متحمل 8 شکست شده و 7 دیدار نیز با تساوی خاتمه یافته است.
کره‌جنوبی موفق شده در دیدارهای رو در رو 31 گل به‌ثمر برساند و ایران در مجموع 26 بار دروازه این تیم شرق آسیا را فرو ریخته است.
بهترین پیروزی کره‌جنوبی با نتیجه 5 بر صفر در سال 1958 در بازی‌های آسیایی توکیو بوده و بهترین برد ایران بازی تاریخی جام ملت‌های 1996 امارات بود که ایران 6 بر 2 کره را در هم کوبید.

جدال 2 تیم تاکنون 2 بار به پنالتی کشیده شده است که کره‌ای‌ها در هر 2 دیدار پیروز میدان بودند.

*تاریخچه جدال ایران و کره‌جنوبی را در زیر می‌خوانید:  


سال 1958: ایران صفر – کره‌جنوبی 5
سال 1970: ایران صفر – کره‌جنوبی یک
سال 1971: ایران صفر – کره‌جنوبی 2
سال 1971: ایران 2 – کره‌جنوبی صفر
سال 1972: ایران 2 – کره‌جنوبی یک
سال 1974: ایران 2 – کره‌جنوبی صفر
سال 1977: ایران صفر – کره‌جنوبی صفر
سال 1977: ایران 2 – کره‌جنوبی 2
سال 1982: ایران یک – کره‌جنوبی صفر
سال 1986: ایران یک – کره‌جنوبی یک (در ضربات پنالتی کره 6 بر 5 پیروز شد)
سال 1988: ایران صفر – کره‌جنوبی 3
سال 1990: ایران یک – کره‌جنوبی صفر
سال 1993: ایران صفر – کره‌جنوبی 3
سال 1996: ایران 6 – کره‌جنوبی 2
سال 2000: ایران یک – کره‌جنوبی 2
سال 2001: ایران صفر – کره‌جنوبی یک
سال 2004: ایران 4 – کره‌جنوبی 3
سال 2005: ایران صفر – کره‌جنوبی 2
سال 2006: ایران یک – کره‌جنوبی یک
سال 2006: ایران 2 – کره‌جنوبی صفر
سال 2007: ایران صفر – کره‌جنوبی صفر ( در ضربات پنالتی کره 4 بر 2 پیروز شد)
سال 2009: ایران یک – کره‌جنوبی یک
سال 2009: ایران یک – کره‌جنوبی یک
سال 2010: ایران یک – کره‌جنوبی صفر
سال 2011: ایران؟ - کره‌جنوبی؟ 
 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد