فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

20 سال قبل هم تیم ملی با خودش بازی می‌کرد اما...

 

فوتبال روز:تیم ملی فوتبال ایران با وجود آن همه تبلیغاتی که بر سر بازی با نیجریه انجام شد نتوانست برابر تیم فوتبال نیجریه بازی کند. اتفاق تلخی که در این فدراسیون کم به وقوع نپیوسته است.

 

متاسفانه فوتبال ما عزت و اعتبارش را در مجامع بین‌المللی از دست داده است که اگر این اتفاق تلخ رخ نمی‌داد نیجریه‌ای‌ها این‌گونه بی‌احترام‌مان نمی‌کردند. یکی از دردهای فوتبال امروز ما تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده در فدراسیون فوتبال است. از زمان دادکان به بعد قدرت عوامل انسانی درجه اول در فوتبال ما زیاد و به تبع آن، درجه قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت قاطع در فوتبال کاهش پیدا کرده است. وقتی نتوانستیم با نیجریه بازی کنیم به بازی تیم‌های قرمز و سفید بسنده کردیم. اتفاقی که در دهه 50، 60 و 70 بارها و بارها صورت می‌گرفت. این بازی تیم‌های ملی رنگارنگ در دهه 60 حتی تماشاگر بلیت به دست هم داشت و برای فوتبال ما اسباب درآمدزایی می‌شد. 

 


* از دوران برانکو تیم ملی اصلی در تمرینات، در یک طرف ایستاد و دروازه‌بان تیم ‌ملی اصلی در تیم ملی ذخیره‌ها می‌ایستاد تا بیشتر تحت فشار قرار گیرد. به هرحال گروهی از مربیان تیم‌های ملی هم دروازه‌بان و دفاع را یک‌ طرف می‌چیدند و هافبک و مهاجمان را در طرف دیگر می‌گذاشتند.
در سال 1357 وقتی فوتبال ما به شهر «مندوزا» رسید تا در جام جهانی آرژانتین شرکت کند، اصلی‌ها شامل ناصر حجازی، نصرا... عبداللهی،‌ گازرانی، حسن نظری و آندرانیک اسکندریان، ابراهیم قاسم‌پور و علی پروین، محمد صادقی، حسن روشن، غفور جهانی و ایرج دانایی‌فرد یک طرف بودند و بهرام مودت، جواد‌ اله‌وردی، محمد پنجعلی،‌ حسن نایب‌آقا،‌ علی شجاعی، محمود حقیقیان، بهتاش فریبا، حسین فرکی، حمید مجدتیموری، ناصر نورایی و حبیب چنیری در طرف دیگر بازی می‌کردند. در یک صحنه محمد پنجعلی که دفاع چپ بود از همان سمت چپ سانتر کرد و جواد اله‌وردی با یک حرکت آکروباتیک که در آن زمان‌ها به آن ملخک می‌گفتند دروازه تیم سفید را باز کرد، تماشاگران آرژانتینی شروع به تشویق تیم قرمز کردند. آنها تصور می‌کردند که تیم قرمز تیم ملی اصلی ما در آرژانتین است اما در بازی اول از این تیم تنها نایب‌آقا و فرکی در ترکیب اصلی تیم ملی حاضر بودند. 

 

 
بازی سفید و سبز در مسابقات مقدماتی المپیک 1980 مسکو یکی از بازی‌های معروف تیم‌ ملی بود که حتی از بازی‌های دوستانه هم معروف تر و خاطره‌انگیزتر درآمد. حسن حبیبی که تیم ملی را برای مسابقات مقدماتی المپیک 1980 مسکو آماده می‌کرد، تیم ملی را با 2 ترکیب مختلف به میدان فرستاد. تیم‌های مورد اشاره تیم‌های متوسطی بودند و هیچکدام از 2 تیم مورد اشاره تیم ملی اصلی نبودند و به طور مساوی، ستاره‌های تیم ملی در 2 تیم تقسیم شده بودند. 

 

 
بازی معروف تیم‌های سفید و سبز در سال 1365 واقعا دیدنی بود، البته تیم‌های ملی مورد اشاره تیم‌های ملی پیشکسوتان بودند. بعد از درگذشت فرهنگ بادکوبه دروازه‌بان تیم تاج سابق(استقلال)،‌ ستارگان یک،‌ دو دهه قبل فوتبال ایران تحت مربیگری محمد رنجبر به مصاف هم رفتند. البته برخی از آنها مثل ناصر حجازی هنوز بازی می‌کردند اما به هرحال در آن بازی تاریخی به جز علی پروین و همایون بهزادی تمام ستارگانی که در آن مقطع در ایران بودند در بازی سبز- سفید شرکت کردند. عزیز اصلی، فرامرز ظلی،‌ جعفر کاشانی، حسن حبیبی، ابراهیم آشتیانی، ناصر حجازی، غلامحسین مظلومی،‌ فریدون معینی،‌ علیرضا حاج‌قاسم، حسین کلانی، فریبرز اسماعیلی، حمید امینی‌خواه، محراب شاهرخی و... در 2 تیم بازی کردند. 15 هزار تماشاگر برای تماشای این بازی بین 15 تا 50 هزار تومان پول پرداخت کردند.  

 


وقتی علی پروین سرمربی تیم ملی شد همه دورمانده‌های تیم ملی را به تیم برگرداند. قلعه‌نویی، بهروز سلطانی، جعفر مختاری‌فر، رضا احدی، شاهرخ و شاهین بیانی، پنجعلی،‌ ناصر محمدخانی، حمید درخشان و... که در زمان مربیگری دهداری و مناجاتی به تیم ملی دعوت نمی‌شدند به تیم برگشتند. در امجدیه علی پروین 2 تیم ملی سفید و سبز را رو به روی هم قرار داد. برای تماشای این بازی حدود 20 هزار تماشاگر روی سکوها نشستند. پروین از بین بازیکنان شرکت‌کننده در این بازی نفرات شایسته را به مسابقات فوتبال جام صلح و دوستی در کشور کویت برد. هنوز دیدن بازی تمرینی یاران تیم ملی فوتبال آنقدر جذابیت داشت که تماشاگران با پرداخت 100 تا 200 تومان برای تماشای این دیدار، به فوتبال ملی در سال 1368 کمک کنند. باور کنید بازی بین 2 تیم ملی سبز و سفید در آن سال از بازی‌های حال حاضر مسابقات فوتبال لیگ کشور جذابیت‌های بیشتری داشت.  

 


یک سبز و سفید دیگر را هم برایتان یادآوری می‌کنیم. تابستان سال 69، سالی که علی پروین و ناصر ابراهیمی 2 مربی تیم ملی، 2 تیم مختلف را برای یک بازی دوستانه فراخواندند. پروین با جمعی از یاران تیم ملی و ابراهیمی با جمعی دیگر از ملی‌پوشان و چند ستاره نزدیک بازنشستگی مثل سلطانی، چنگیز و علی‌دوستی به مصاف هم‌ رفتند. دیدار در ورزشگاه آزادی برگزار شد و حدود 50 هزار نفر از تماشای بازی لذت بردند. این مسابقه برای یادبود قربانیان زلزله منجیل و رودبار برگزار شد و بلیت‌فروشی هم به شکل همت عالی انجام شد. تا همین 20 سال قبل دیدارهای تیم‌های رنگی دوستانه، جذابیت‌های ویژه‌ای داشت، ‌حیف که حالا برگزاری چنین مسابقاتی حالت تمسخرآمیزی یافته است. 
 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com