فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

مصاحبه عادل فردوسی پور و علی دایی در ورلدساکر

 

فوتبال روز:ماهنامه ورلدساکر چاپ انگلیس در آخرین شماره خود ، به مناسبت 50 سالگی ،پرونده ای با عنوان 50 اسطوره زنده دنیا را به زیرچاپ برده و طبعا یکی از این 50 نفر علی دایی است.

 

عادل فردوسی پور مجری مشهور تلویزیون ایران که سالهاست مقاله های انگلیسی اش را در ورلدساکر چاپ می کند ، با طرح سئوالاتی کلی از دایی درباره مسائل مختلف به گفت و گو نشسته است. لازم به ذکر است این مصاحبه برای اولین بار در ایران اختصاصا  منتشر می شود. 

 

آیا از اینکه در همان دوران خودتان فوتبال بازی کردید  نه دوران امروزی، خوشحال هستید؟

بسیار خوشحالم که در همان دوران بازی کرده‌ام، اما به طور کلی خیلی دلم برای روزهای حضور در میادین تنگ می‌شود. 

 

آیا دستمزدهای پرداختی به بازیکنان امروزی خیلی زیاد است؟

پول، تبلیغات، و به طور کلی تجاری و صنعتی شدن فوتبال بیش از هر زمان دیگری در حال افزایش بوده و دیگر فوتبال صرفاً یک رشته ورزشی نیست. درآمد بازیکنان امروزی با درآمد بازیکنان نسل‌های پیشین قابل مقایسه نیست. به نظر من در حال حاضر دستمزدهای بسیار هنگفتی به بازیکنان فوتبال پرداخت می‌شود؛ صادقانه بگویم فوتبالیست‌های امروزی بیش از ارزش واقعی‌شان، پول می‌گیرند. مبالغ پرداختی به بازیکنان طراز اول در فوتبال انگلیس چندین برابر دستمزدهای رجال سیاسی بانفوذ است. البته این وضعیت در سراسر دنیا وجود دارد. امروزه مردم دیدگاه متفاوتی نسبت به فوتبال داشته و فوتبال هم به نوعی زبان مفید و مشترک بین‌المللی است که از جمله سیاستمداران نیز از آن بهره می‌گیرند. 

  

بهترین خاطره شما از دوران بازیگری‌تان چیست؟

در طول دوران بازی‌ام چندین موفقیت شخصی و به یاد ماندنی داشته‌ام، اما از آنجائیکه فوتبال یک بازی گروهی است، لذا بهترین خاطره‌ام در فوتبال به بازی پلی‌اف برابر استرالیا جهت انتخاب آخرین تیم صعود کننده به جام جهانی 1998 مربوط می‌شود که در آن بازی در خانه حریف بر آنها غلبه کردیم. تیم ما آن شب جشن بزرگ و فراموش نشدنی را برای ملت ایران رقم زد. 

 

 اگر امکان بازگشت به گذشته را می‌داشتید، کدام کارهای‌تان را تکرار نمی‌کردید یا آن را به نحو دیگری انجام می‌دادید؟

واضح است که دیگر هیچ یک از اشتباهات کوچک و بزرگ در طول دوران بازی‌ام را تکرار نمی‌کردم. اما اگر بخواهم به مورد خاصی اشاره کنم باید بگویم که دوست داشتم زودتر از آنچه که برایم اتفاق افتاد، به فوتبال اروپا بپیوندم. و شاید هم در انتخاب تیم‌های باشگاهی‌ام در اواخر دوران بازیگری هم تصمیمات دیگری می‌گرفتم. زمانی که در هرتابرلین توپ می‌زدم، مسئولان چلسی تمایل داشتند مرا جذب کند، و پس از پایان دوران بازی در آلمان، یعنی همان زمان که تصمیم گرفتم پیشنهاد بازی در لیگ امارات را بپذیرم، هنوز هم از سوی تیم‌هائی نظیر نورنبرگ پیشنهاد داشتم و می‌توانستم کماکان فوتبال خود را در بوندسلیگا دنبال کنم. مورد دیگر هم به اوایل حرفه مربیگری‌ام به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران مربوط می‌شود؛ در آن زمان اگر از اوضاع آشفته و نابسامان فدراسیون فوتبال ایران اطلاع داشتم، با وجود احساس وظیفه و حس وطن دوستی بسیار عمیقی که همیشه نسبت به تیم ملی ایران داشته‌ام، اما هرگز این مسئولیت را نمی‌پذیرفتم. 

  

بزرگترین تغییر ایجاد شده در فوتبال از زمان خداحافظی شما چه بوده است؟

از خداحافظی من از میادین فوتبال زمان زیادی نمی‌گذرد، هرچند به طور کلی تعداد مهاجمان در ترکیب و چیدمان اولیه بسیاری از تیم‌ها کاهش یافته است. در دوران اوج فوتبالم، هر تیم دو و گاهی هم سه مهاجم در زمین داشت. اما امروزه در بسیاری از تیم‌های بزرگ سراسر دنیا به ندرت می‌توان فوروارد کلاسیک خوب با توان سرزنی عالی یافت. 

 

کدام یک از 50 اسطوره زندۀ جهان فوتبال را بیش از سایرین تحسین می‌کنید؟

به نظر من پله، مارادونا، و لیونل مسی بازیکنانی فراتر از فوتبال این جهان هستند. اما الگوی من مارکو فان باستن بود. 

 

آیا فوتبال در دوران فعلی بهتر از دوران شماست؟

امروزه کیفیت کلی فوتبال بهتر و بالاتر از دوران گذشته است. فوتبال دیگر فراتر از یک بازی صرفاً تاکتیکی است. 

 

تأثیرگذارترین فرد در دوران حرفه‌ای شما چه کسی بود؟

خانواده. والدین و برادر بزرگترم بیشتر تأثیر و حمایت را در تمام دوران ورزشی‌ام از من داشته‌اند. من در خانواده‌ای پرجمعیت و زحمتکش در شهری کوچک بزرگ شده‌ام، و اینگونه یاد گرفته‌ام که هرگز تسلیم نشوم و از همه فرصتها به خوبی بهره ببرم. پس از آنکه خانه را ترک کردم، حمایت‌های خانواده هرگز متوقف نشد، و از آن زمان برای کسب موفقیت بسیار مصمم بودم. 

 

 

 

 منبع:سایت گل 

 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com      

 

نظرات 1 + ارسال نظر
دانا جمعه 30 مهر 1389 ساعت 11:25 http://kurdania.blogsky.com

سلام دوست عزیز وبلاگت خیلی عالیه اگه اهل تکنولوژی هستی یه سری هم به ما بزن خوشحال می شیم .
http://kurdania.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد