فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

بررسی تاریخچه اخراج‌های اخلاقی فوتبال باشگاهی ایران

 

فوتبال روز:درباره نحوه اخراج علی کریمی حرف و سخن‌های بسیاری مطرح شده است. به هر حال تجربه نشان داده کریمی برمی‌گردد یا برش‌می‌گردانند، اما آنچه درباره علی کریمی به میان آمده تنها به خاطر اخراج یک بازیکن 32 ساله و محرومیت او از فوتبال نیست، بلکه برای نخستین‌بار است که جریان اخلاقی یک فوتبالیست از حریم اخلاقیات متوسط جامعه گذشته و وارد فضای واجبات دن شده است.

 

محدوده‌ای که تا پیش از این کمتر شاهد رسانه‌ای شدن آن بودیم. بحث اخراج است و حالا بلاتشبیه کریمی، از دل تاریخ می‌گردیم و یاران اخراجی باشگاه‌های فوتبال ایران را مرور می‌کنیم. 

 


1- دکتر اکرامی در بازی نهم مسابقات باشگاه‌های تهران در سال 1346 از همه می‌خواهد لباس تیم را بپوشند، اما آرام و متین به جاسمیان و گنجاپور دستور می‌دهد لخت نشوند. آنها موقتا از شاهین اخراج می‌شوند.
 دلیل اخراج هم حمایت از دهداری در رسانه‌ها بود. بعدها هر دو به تیم برمی‌گردند. 


2- دعوا باز هم اطراف پرسپولیسی‌هاست. عزیزاصلی، دروازه‌بان پرسپولیس در بازی سرخپوشان و عقاب در سال 47 می‌گوید تا 10 هزار تومان نگیرد به دروازه نمی‌رود! تیم هم دروازه‌بان ذخیره ندارد. دهداری، اصلی را اخراج می‌کند و از جعفر کاشانی که اصولا یک مدافع است می‌خواهد تا برای تیم دروازه‌بانی کند. بازی را پرسپولیس 5 بر صفر می‌برد. جالب این است که عزیز اصلی بخشیده شده و به تیم برمی‌گردد.
 

3- جواد ا...وردی بعد از شکست 6 بر صفر تاج برابر پرسپولیس از جمع آبی‌پوشان کنار گذاشته می‌شود. دلیل اخراج ا...وردی کاملا مشخص است. استقلالی‌ها دنبال پیدا کردن توجیهی برای شکست سنگین تیم‌شان هستند و چه توجیهی منطقی‌تر از اخراج ا...وردی که با مدیر تیم در سال 52 هم دعوا کرده است. ا...وردی اخراج شده و به تیم حریف یعنی پرسپولیس ملحق می‌شود و با این تیم سالیان بسیار در مسابقات لیگ می‌درخشد. شاید خود جواد اگر می‌خواست به تاج برمی‌گشت. 


4- لیگ دوم تخت جمشید تمام می‌شود و باشگاه پرسپولیس به صورت یک‌طرفه از محراب شاهرخی، بیوک وطنخواه و هادی طاووسی می‌خواهد فوتبال را کنار بگذارند! با بازگشایی دوباره باشگاه شاهین، مسوولان پرسپولیس برای نقطه پایان گذاشتن بر محبوبیت شاهینی‌های قدیمی سراسیمه دنبال پایان دادن به دوران فوتبال آنها بود و کنار گذاشتن این سه نفر در همین راستا اتفاق افتاد. 


5- در لیگ فوتبال باشگاه‌های تهران سال 1363 بین سعید مراغه‌چیان و برادران بیانی (شاهرخ و شاهین) دعوا درمی‌گیرد. شاهرخ به هواخواهی برادر کوچکتر به مقابله با کاپیتان برمی‌خیزد، باشگاه، شاهرخ را اخراج می‌کند اما به محض آنکه او را می‌بخشد شاهرخ تصمیم خودش را گرفته و باشگاهش را عوض کرده و به پرسپولیس می‌رود. او با پیراهن قرمز در داربی تهران هم می‌درخشد و دو بار دروازه آبی‌ها را باز می‌کند. 


6- لیگ فوتبال باشگاه‌های تهران سال 1367 عرصه درگیری پروین با مدیریت پرسپولیس است. وقتی پروین به تیم برمی‌گردد، شماری از بازیکنان حامی مدیریت باشگاه از تیم اخراج می‌شوند. سعید نعیم‌آبادی، محمدحسن انصاری‌فرد و کورش لرستانی این سه نفر هستند. بعدها نعیم‌آبادی و انصاری‌فرد به حکم پروین بخشیده شده و به پرسپولیس برمی‌گردند، اما کورش لرستانی به تیم سابقش یعنی پاس برگشت می‌خورد. انصاری‌فرد 17 سال بعد انتقام می‌گیرد و وقتی مدیرعامل پرسپولیس می‌شود، سرمربی تیم یعنی علی پروین را از هدایت تیم کنار می‌گذارد. 


7- این یکی را کمتر کسی شنیده است. وقتی فیروز کریمی در مسابقات تهران سال 68 به علت کهولت چند بار سوتی می‌دهد محترمانه به او دستور تبعید به نیمکت و حضور در کادر فنی به عنوان دستیار مهدی مناجاتی داده می‌شود. از آنجا که اگر خدا برای انسان بخواهد، انسان به همه‌جا می‌رسد، ناگهان مناجاتی سرمربی تیم‌ملی می‌شود و فیروز کریمی که بازی ضعیفش او را از ترکیب تیم اخراج کرده، سرمربی تیم پاس می‌شود. سرگرد با سبزها تا قهرمانی آسیا هم پیش می‌رود. 


8- حمید استیلی و محمد خاکپور در سال 72 بعد از آنکه علی پروین از پرسپولیس کنار رفت، حاضر نیستند در پرسپولیس بازی کنند و البته عابدینی که تازه در حال فرا گرفتن مدیریت فوتبال در کنار کار سیاسی است، استیلی و خاکپور را رسما از پرسپولیس اخراج می‌کند. بعد از یک نیم‌فصل کنار ماندن این دو مدتی در بهمن و بعد هم در سنگاپور مشغول بازی می‌شوند. 


9- آشوب باز هم در پرسپولیس بالا گرفته است. رضا شاهرودی، هادی مهدوی‌کیا، احمدرضا عابدزاده، ادموند بزیک و... از پرسپولیس کنار گذاشته می‌شوند. عابدزاده را البته به تیم برمی‌گردانند، اما بزیک در مسابقات لیگ دو سال بعد آقای گل رقابت‌ها می‌شود. 

 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com    

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد