فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

چند برش از زندگی حرفه‌ای و دعواهای محمد مایلی‌کهن

 

فوتبال روز:جنجال‌های محمد مایلی‌کهن، انگار پایانی ندارد. مرد اصولگرای فوتبال ایران که به تازگی مدعی شده تنها ورزشکاری بوده که در انتخابات گذشته به رییس دولت فعلی رای داده، به طور میانگین هر چند ماه یکبار یک بمب خبری وحشتناک منفجر می‌کند؛ یک روز در مورد دوپینگ دسته‌جمعی در تیم‌های فیروز کریمی افشاگری می‌کند، روزی دیگر به شدت علیه رییس وقت سازمان تربیت‌بدنی موضع می‌گیرد و ناگهان داستان مطالبات میلیاردی دایی از فدراسیون را به چالش می‌کشد.

 

هرچه هست، حاجی مایلی یک موهبت بزرگ برای رسانه‌ها به شمار می‌رود و درست وقتی فکر می‌کنی با قحطی خبر و حاشیه روبه‌رو هستی، سر و صدایی راه می‌اندازد که تبعاتش هفته‌ها فوتبال ایران را درگیر می‌کند! این روزها که یک بار دیگر ماجرای درگیری‌های سرمربی سایپا با علی دایی نقل محافل فوتبالی شده، بد ندیدیم نگاهی دوباره داشته باشیم به چند برش از زندگی حرفه‌ای حاجی مایلی؛ مردی که بی‌تردید می‌تواند رکوددار «جنجال» در فوتبال ایران باشد!


دو خط موازی که به هم نمی‌رسند!با کمی احتیاط می‌توان ادعا کرد روابط علی دایی و محمد مایلی‌کهن «هرگز» حسنه نبوده است! نخستین جرقه اختلافات این دو در آخرین بازی مرحله پیش مقدماتی جام‌جهانی 98 رقم خورد؛ جایی که مایلی‌کهن در کسوت سرمربی تیم‌ملی ناگهان تصمیم گرفت علی دایی را برابر سوریه روی نیمکت بنشاند. تیم‌ملی ایران پیشتر توانسته بود صعودش را به مرحله بعد مقدماتی جام‌جهانی مسجل کند، با این حال آن روز بیش از صد هزار نفر به استادیوم رفتند تا شاهد پیروزی دیگری از بازیکنان کشورمان باشند. در آن مسابقه به دلایلی که هیچ‌گاه به روشنی فاش نشد، حاجی‌مایلی، علی دایی را روی نیمکت نشاند و هنگامی که در دقیقه 40 قصد وارد کردن او به زمین مسابقه را داشت، درگیری دایی با صالح‌نیا - بدنساز وقت تیم‌ملی - فضای نیمکت را تحت تاثیر قرار داد. آن مسابقه تشریفاتی با نتیجه 2 بر 2 به پایان رسید. جلسه آشتی‌کنانی که کمی بعدتر بین طرفین برگزار شد، ثابت کرد که نیمکت‌نشینی بی‌سابقه دایی محصول یک اختلاف بوده است. از آن بازی به بعد هیچ‌گاه دایی در تیم مایلی‌کهن نیمکت‌نشین نشد!
فاز جدید مشکلات دو طرف اما از وقتی شروع شد که پس از ناکامی ایران در جام‌جهانی 2006، محمد مایلی‌کهن در یک برنامه تلویزیونی با حرارت هرچه تمامتر دایی را به اعمال نفوذ و باندبازی متهم کرد. کاپیتان وقت تیم‌ملی نیز شدیدا واکنش نشان داد و به مراجع قضایی شکایت کرد. حتی فایل صوتی سخنان دایی علیه مایلی‌کهن، هم‌اکنون موجود است. این نقطه اوج اختلافات بود و کار به جایی رسید که حاجی‌مایلی در چند نوبت، سر کلاس‌های مربیگری آرم پوشاک دایی را از روی پیراهنش جدا کرد! تشنجات موجود بین طرفین، بعدها با عذرخواهی مایلی‌کهن و بخشش دایی، در آستانه دادگاهی شدن مربی کنونی سایپا فروکش کرد، اما اکنون مدتی است که جنجال‌ها با قدرت تمام از سر گرفته شده و طرفین برای شفای هم دست به دعا برداشته‌اند!


سایه وحشت روی سر قاره کهن!یکی از برش‌های مهیج زندگی حرفه‌ای مایلی‌کهن به نتایج خیره‌کننده‌ای مربوط می‌شود که او در اواسط دهه 90 با تیم‌ملی ایران برابر رقبای آسیایی به دست آورد. گذراندن 17 گل از خط دروازه مالدیو در مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی 98، آن روزها رکورد پرگل‌ترین بازی رسمی ملی را به نام ایران ثبت کرد. برتری شگفت‌انگیز 2 بر 4 در دالیان چین، آن هم در شرایطی که ایران 2 بر صفر عقب بود، یکی دیگر از افتخارات محمد مایلی‌کهن مقابل هم‌قاره‌ای‌های ما بود. پیروزی شیرین 3 بر صفر بر عربستان وینگادا نیز اگرچه در شرایطی به دست آمد که عرب‌ها صعود خود را به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا 96 قطعی کرده بودند و به ذخیره‌هایشان میدان دادند، افتخار بزرگی برای فوتبال ایران بود. بالاتر از همه اینها اما، برتری کوبنده 6 بر 2 مقابل کره‌جنوبی در جام ملت‌های آسیا بود که در قابی دیدنی، اشک سرمربی حریف را درآورد!


کارخانه تولید پدیده!طی سال‌های سرمربیگری مایلی‌کهن در تیم‌ملی، جسارت و شهامت او باعث شد پای بسیاری از جوانان به اردوی این تیم باز شود و نسل ملی‌پوشان ایرانی، عمیقا پوست بیندازد. فرهاد مجیدی، داریوش یزدانی، علی موسوی، مهرداد میناوند و... از جمله کسانی بودند که حتی در دورترین زوایای ذهنشان نیز حضور در تیم‌ملی را تصور نمی‌کردند، اما دقت نظر مایلی‌کهن و جرات او پای آنها را به اردوی تیم اول ایران باز کرد. نمی‌توان فراموش کرد که اصرار مایلی‌کهن برای بازی دادن به مهدوی‌کیا سبب شد مهدی پست عوض کند و در حالی که در رده جوانان به عنوان مهاجم به میدان می‌رفت، تبدیل به پیستون راست شود. به برکت همین اعمال سلیقه حاجی‌مایلی، مهدوی‌کیا هم ستاره فروزان تیم‌ملی شد و هم در همین پست سلطان پاس گل بوندس‌لیگا لقب گرفت.


برکناری در جنجال
هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد عاقبت مردی که شاگردانش بارها شادی را به منازل ایرانیان آوردند، به جایی برسد که در فرودگاه حکم اخراجش را صادر کنند! با این حال نتایج ضعیف ایران در دور برگشت مقدماتی جام‌جهانی، عرصه را بر مایلی‌کهن تنگ کرد. ما پس از برتری 4 بر یک بر چین، با یک گل به عربستان باختیم، با تساوی یک بر یک مقابل کویت متوقف شدیم و در یکی از تراژیک‌ترین مسابقات تاریخ فوتبال کشورمان 2 بر صفر مغلوب قطر شدیم تا از صعود مستقیم به جام‌جهانی 98 بازبمانیم. این‌چنین بود که مقامات مسوول بلافاصله دست به کار شدند و حکم اخراج را به نام محمد مایلی‌کهن به امضا رساندند.
پس از حاجی‌مایلی، تیم‌ملی به والدیر ویرایی سپرده شد که برای هدایت تیم امید به ایران آمده بود. او به شکلی حماسی تیم کشورمان را به جام‌جهانی رساند و برای همیشه از ایران رفت. اخراج جنجالی اما، انگار پیشانی‌نوشت حاجی‌مایلی است؛ چه اینکه سال گذشته او بعد از صدور بیانیه‌های آنچنانی علیه قلعه‌نویی از سرمربیگری تیم‌ملی کنار رفت.


اتوبان یک‌طرفه تاریخی
در مورد محمد مایلی‌کهن معروف است که می‌گویند بیشتر اعتراضاتش به زمانی مربوط می‌شود که تیم ندارد! اوایل دهه 80 در چنین شرایطی حاجی یک مصاحبه اساسی انجام داد و به یک روزنامه ورزشی گفت: «اتوبان رفاقت با پروین یک‌طرفه است!» این موضوع واکنش شدید هواخواهان سلطان را در پی داشت، اما سال بعد که مایلی‌کهن سرمربی سایپا شد، خودش راسا به دیدار پروین رفت و از او دلجویی کرد تا فرضیه فوق، محکمتر شود! حتی بعدها که مایلی‌کهن سرمربی سایپا شد، محمد پروین پس از مدتی نیمکت‌نشینی این تیم کرجی را به مقصد اروپا ترک کرد که به هر حال این اتفاق را نمی‌توان با اختلافات مایلی‌کهن و پروین بی‌ارتباط دانست. بد نیست بدانید مایلی‌کهن در لیگ آزادگان سال 77 با شهرداری تبریز در حال سقوط به دسته دوم بود و در هفته‌های پایانی پرسپولیسی که قهرمانی‌اش مسجل شده بود، با هدایت پروین 4 بر صفر این تیم را شکست داد!
تازگی‌ها سلطان باز هم مدعی شده حاضر است افطاری بدهد و دایی و مایلی را آشتی بدهد.



از تمرین بیرونش کرد!در لیگ چهارم حرفه‌ای باشگاه‌های کشور، پیکان فصل را با همایون شاهرخی آغاز کرد، اما پس از آنکه این تیم در شش مسابقه نخست خود صاحب چهار شکست و دو تساوی شد تا بدون گل‌زده در قعر جدول رده‌بندی بایستد، همایون‌خان از کار برکنار و محمد مایلی‌کهن به جای او روی نیمکت نشست.
در جریانات تمرینات قبل از هفته سیزدهم اما، اتفاقی عجیب در تمرینات پیکان رخ داد که ماجرای آن هنوز نقل محافل ورزشی است. جریان از این قرار بود که روزی ناصر شهسواری - مدیرعامل وقت پیکان - با گرمکن در محل تمرینات تیم حاضر می‌شود و بنا را بر یک تمرین گروهی در کنار بازیکنان می‌گذارد، اما حاجی‌مایلی او را کنار می‌کشد و با این توجیه که «شان خودت را حفظ کن» وی را از تمرینات بیرون می‌کند.
فردای آن روز شهسواری برای نمایش قدرت با تنی چند از اعضای هیات مدیره پیکان به طور سرزده وارد رختکن می‌شوند تا در کلاس توجیهی شرکت کنند. اینجاست که مایلی‌کهن بار دیگر به طور شدیداللحن عذر آنها را می‌خواهد و اجازه این کار را نمی‌دهد.



تنها ستاره حامی رییس‌جمهوراما محمد مایلی‌کهن تنها ستاره شناخته شده دنیای هنر و ورزش بود که با حضور در ستادهای تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات نهم، از این کاندیدای اصولگرا حمایت کرد. آن روزها و از بین حامیان رییس‌جمهور فعلی، عوام فقط مایلی‌کهن را می‌شناختند. او هرگز از این حمایت عقب‌نشینی نکرد و در طول سال‌های اخیر نیز پشت چهره سیاسی محبوبش ایستاد. در همین راستا برخی گمانه‌زنی‌ها در میان مردم فوتبالدوست حکایت از این داشت که حاجی‌مایلی با عنایت ویژه احمدی‌نژاد به عنوان سرمربیگری سایپا و بعدها تیم‌ملی برگزیده شد و در این میانه، ارجاعات زیادی به صبحانه مشترکی داده می‌شود که می‌گویند طرفین با هم خورده‌اند. با این حال مایلی‌کهن اخیرا در اظهاراتی جالب توجه ادعا کرده در طول سال‌های اخیر تنها یک بار احمدی‌نژاد را دیده که آن هم به منظور رفع مشکل شوهرعمه نابینایش بوده که در روستا می‌زیسته است. سرمربی تیم‌ملی از فوت این وابسته خود خبر داد.



تاتی‌تاتی می‌کردید!
در یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فوتبال ایران در چند سال گذشته، محمد مایلی‌کهن به واسطه شکایت برادران شفیعی‌زاده از او دستگیر شد و برای ساعاتی در بازداشت به‌سر برد! موضوع از این قرار بود که وقتی مجید جلالی هدایت استقلال‌اهواز را برعهده داشت، در پی عدم توفیق فنی او و نیز اظهاراتش علیه مدیریت باشگاه، مدیرعامل تیم خوزستانی در اقدامی عجیب آقا معلم را به «نداشتن تعادل روانی» متهم و ادعا کرد «بهتر است جلالی برود پلی‌استیشن بازی کند»! پس از این اتفاقات حاجی‌مایلی در قامت حامی همکار سابقش ظاهر شد و خطاب به شفیعی‌زاده‌ها گفت: «زمانی که شما تاتی‌تاتی می‌کردید، جلالی معلم بود!» همین صحبت کافی بود تا مدیران استقلال‌اهواز علیه مایلی‌کهن اقامه دعوا کنند و در نهایت پای او را به محاکم قضایی بکشانند. در این پرونده، مایلی‌کهن هیچ‌گاه حاضر به عذرخواهی نشد و خطاب به قاضی درخواست کرد او را به زندان بیندازند!



شدیدترین مشاجرات لفظی
می‌توان از اختلافات مایلی‌کهن با قطبی حرف زد و اینکه او در مورد سرمربی سابق پرسپولیس گفته بود: «زن و دو دخترش را در آمریکا رها کرده و با دوستش جهانگردی می‌کند» یا «صیغه یوروم را در تهران برایش جاری کردند.» با این حال نقطه عطف مجادلات حاجی‌مایلی در طول سال‌های اخیر، کل‌کل‌های او با مهندس علی‌آبادی - رییس سازمان تربیت‌بدنی - بوده است. در اتفاقی عجیب، یکبار مایلی‌کهن در مورد علی‌آبادی گفت: «به ایشان می‌گویند فلانی را چطور منصوب کردی؟ می‌گوید طرف ریشه‌دار است! ببخشید مگر من مایلی‌کهن از زیر بوته به عمل آمده‌ام؟!» همچنین حاجی‌مایلی سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی پرسپولیس و سایپا باز هم به علی‌آبادی گیر داد: «کمترین حق من با توجه به تحصیلات و سوابقم، ریاست سازمان تربیت‌بدنی است.»



دست نمی‌دم!
دعوای چندی پیش محمد مایلی‌کهن با فیروز کریمی هم در نوع خودش جالب بود. سرمربی سایپا، پس از بازی دو سال گذشته این تیم برابر صبای‌قم در کنفرانس مطبوعاتی‌اش مدعی شد در تیم‌های فیروزخان دوپینگ دسته‌جمعی صورت می‌گیرد! بعد از این افشاگری تکان‌دهنده، کریمی از مایلی‌کهن شکایت کرد و جالب اینکه وقتی طرفین در کمیته انضباطی حاضر شدند، با وجود اصرار فیروز، مایلی‌کهن حتی حاضر نشد با او دست بدهد! بعدها قرار شد سرمربی سایپا برای اثبات ادعاهایش چند شاهد دست و پا کند که در همین راستا، حتی مایلی با چند بازیکن لیگی هم صحبت کرد و ظاهرا توانست رضایتشان را برای شهادت دادن جلب کند، اما در دقیقه 90 همه چیز از هم پاشید. یکی از نکات جالب در مورد مایلی‌کهن این است که معمولا با وجود جار و جنجال‌هایی که راه می‌اندازد، چندان با جریمه روبه‌رو نمی‌شود که شاید یکی از مصداق‌های این تئوری، همین ماجرای درگیری‌اش با فیروز کریمی بود؛ مجادله‌ای که مایلی آن را باخت، اما شاید تاوان یک بازنده را پرداخت نکرد.



همیشه حامی!
یکی از محسنات محمد مایلی‌کهن این است که همیشه به شکلی جدی از بازیکنان و همکارانش حمایت می‌کند. وقتی در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی سال 78 محسن رسولی در دقیقه 100 برای سایپا برابر پاس به زمین آمد و در دقیقه 117 گل طلایی را برای تیمش زد، از شدت خوشحالی پیراهن و شورت ورزشی‌اش را از تن خارج کرد! هنگام خروج این بازیکن از ورزشگاه، وی توسط نیروی انتظامی دستگیر شد، اما بلافاصله مایلی‌کهن خودش را رساند و به قاضی گفت: «او را ول کنید و مرا بگیرید. اگر او مشکلی دارد، اشکال از من است که نتوانستم تربیتش کنم.» در موردی دیگر وقتی پای تنی چند از مسوولان وقت سایپا به واسطه آنچه «دلالی» خوانده می‌شد در پرونده لیت بارسکی به محاکم قضایی گشوده شد، مایلی‌کهن پا در میانی موثری برای حل ماجرا انجام داد و بعدها پس از کتک‌کاری چند ملی‌پوش با یک تماشاگر، حاجی‌مایلی با اجازه شریفی در کمیته انضباطی حسین کعبی حضور پیدا کرد. مایلی‌کهن سال‌هاست که با فریادشیران همکاری می‌کند. 

 

 

 

 منبع:روزنامه گل

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com    

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد