فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

مایلی‌کهن: امیدوارم توپ جام‌جهانی همان توپ قلقلی باشد

 

فوتبال روز:دامنه اعتراضات به اردوی تیم ملی هر روز وسیع‌تر می‌شود و تهدید افشین قطبی به محرومیت معترضان گویا، منتقدان برنامه‌ریزی تیم ملی را جری‌تر کرده است.

 

محمد مایلی‌کهن که در بیان نظرات آزادانه و صریح، شهره خاص و عام است بالاخره در این مورد هم دیدگاه خود را اعلام کرد و تعطیلی لیگ برای برگزاری اردوی بلندمدت را کاری منسوخ شده دانست. برش‌هایی از مصاحبه تازه حاجی را بخوانید که قاعدتا این روزها سرش با سایپا خیلی شلوغ است.

فوتبال درایران به عنوان «توپ بازی» شناخته می‌شوداول جا دارد از سازمان لیگ قدردانی کنم که به طور کامل مشخص کرده چه زمانی بازی‌ها شروع و کی به پایان می‌رسد و زمان دقیق بازی فینال جام‌حذفی هم مشخص شده است. این مساله واقعا جای تشکر دارد مخصوصا این که در کشور ما یک سری تعطیلات رسمی‌وجود دارد که باید آن‌ها را هم مدنظر قرار دهیم. مثلا تعطیلاتی در تقویم‌مان هست که نه می‌توانیم در آن روز، نه روز قبل و نه روز بعدش بازی بگذاریم و این بر دشواری‌های برنامه‌ریزی در فوتبال ایران اضافه می‌کند.
بارها این موضوع را گفته‌ام، با وجود احترامی‌که برای سایر رشته‌ها قائلم اما دیگر فوتبال یک ابرورزش است. ممکن است کسی از این حرف خوشش نیاید. خوشبختانه یک هفته هم نیست که جام‌جهانی تمام شده و من می‌پرسم آیا در ایران کسی بوده که به جام‌جهانی نپرداخته باشد؟ از پیر و جوان، زن و مرد، همه درگیر این مسابقه‌ها بودند. این در شرایطی است که ما در این مسابقه‌ها تیم نداشتیم و اغراق نیست که اگر بگویم از 70 میلیون نفر ایرانی60 میلیون به صورت مستقیم و 10 میلیون نفرهم به صورت غیرمستقیم با این رقابت‌ها درگیر بوده‌اند اما در ایران فوتبال را به عنوان توپ بازی می‌دانیم ونه بیشتر. این طورنگاه کردن به فوتبال مشکلی از ما حل نمی‌کند. باید سازماندهی قوی داشته باشیم. فوتبال شغل، نشاط و پول می‌آورد. باید بدانیم که می‌توان از آن همان طور که سایر روسای جمهور استفاده سیاسی کردند ما هم ازآن به عنوان یک ابزار استفاده کنیم. کشورهای موفق کشورهایی هستند که به معنای واقعی دنبال سازماندهی هستند و آن‌ها کشورهایی‌اند که لیگ‌های قوی دارند اما ما به این مساله باور نداریم و همین غصه من را صد چندان کرده است.

4 سال پیش در خردجمعی گفتم تیم ملی خوب ازلیگ قوی می‌آید
می‌گویم زمان اینکه اردوهای دو هفته‌ای و یک ماهه برگزار شود، گذشته است. روی سخنم تیم ملی فعلی نیست، چرا که ما در زمان‌های مختلف با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم. شاهد حرف من هم این است که دیدیم جام باشگاه‌های اروپا سوم خرداد به پایان رسید ، سپس بازیکنان از دل لیگ‌های دشوارکه اگرنگوییم سطحی بالاتر از جام‌جهانی دارند، کمتر ازآن هم نیستند درجام‌جهانی شرکت کردند و هیچ کشوری اعتراض نکرد.
چهار سال پیش درجلسه خرد جمعی که با حضور رییس وقت سازمان تربیت بدنی انجام گرفت، گفتم که 16 تیم صعود کرده از مرحله اول تیم‌هایی بوده‌اند که لیگ‌های قدرتمندی داشتند و هیچ قدرتی نمی‌تواند لیگ‌های شان را تحت‌الشعاع قراردهد اما ما به این راحتی لیگ را به خاطر مسابقه‌هایی مانند غرب آسیا تعطیل می‌کنیم. امسال بازی‌های آسیایی گوانگجو، انتخابی المپیک، جام ملت‌های آسیا و... را داریم و همین کار برنامه‌ریزی را سخت کرده... اگرعلم‌گرا هستیم، علم می‌گوید که این تعطیلی‌ها برای باشگاه‌ها سم است. اگر قرار است تعاملی باشد باید دو سویه باشد. همان طور که باشگاه‌ها موظف به همکاری با فدراسیون هستند، فدراسیون هم باید به باشگاه‌ها احترام بگذارد. چه تفاوتی بین باشگاه‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس و سایپا با تیمی‌همچون اوساسونا وجود دارد. این تیم‌ها که از اوساسونا بزرگترند. چرا فدراسیون نمی‌تواند اوساسونا را برای حضور بازیکنان ملی‌پوش تحت فشار قرار دهد اما سایپا، استقلال،‌ پرسپولیس، تراکتورسازی و... باید بازیکنان‌شان را در اختیار تیم ملی بگذارند. تازه تا آن جایی که من اطلاع دارم تمرینات اوساسونا هنوزهم شروع نشده است.

امیدوارم توپ جام‌جهانی همان توپ قلقلی باشد
مدام می‌گویید باید از جام‌جهانی درس بگیریم اما فقط جاهایی که به نفع‌مان است از این حرف‌ها می‌زنیم. من باید واقعا از صداوسیما تشکرکنم که یک ماه تمام به خوبی مسابقه‌ها را پخش کرد اما در همین برنامه‌ها بعضا کسانی حاضر شدند که خودشان تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌را تعطیل کرده‌اند. جام‌جهانی به نوعی دغدغه خود من هم بود و باید گریزی بزنم به بیانیه‌ای که برای نوه‌ام علیرضا نوشته بودم و بگویم امیدوارم توپ جام‌جهانی همان توپ قلقلی همان بیانیه باشد و قاره سیاه ثروتمند اما درعین حال فقیر از این جام سود برده باشد.

فیفا پس از گل سالم انگلیس نگفت همه اشتباه کردند و توپ گل نشدهمن در یکی از این برنامه‌ها دیدم یکی از عزیزان می‌گفت اعتراضی به داوری‌ها نشد و هیچ کس رییس کمیته انضباطی، رییس کمیته داوران و حتی دبیرکل فیفا را ندید. می‌خواهم بگویم، عزیزم شما سخن از جان ما می‌گویی. درست است که کسی رییس کمیته انضباطی فیفا را در طول جام‌جهانی ندید اما در کشور ما ساعت 2 نصف شب به رییس کمیته انضباطی زنگ می‌زنند. اگر به تماس شما پاسخ ندهد، می‌آیید و می‌گوبید مسوولان پاسخگو نیستند و اگر هم گوشی را بردارد که می‌گویید چرا آن قدر در رسانه‌ها هست. شما همه چیز را زیر سوال می‌بری و آن هم به این خاطر که میکروفن دست‌تان است. اگر قرار است از جام‌جهانی یاد بگیریم باید همه‌مان یاد بگیریم. بله، کسی رییس کمیته داوران فیفا را ندید اما کمیته داوران فیفا هم پس از گل سالم انگلیس نیامد بگوید که همه اشتباه کردند و توپ وارد دروازه نشده و منتقدان هیچ چیز نمی‌فهمند. زمانی که رییس کمیته داوران حرکت اشتباه داور را تایید می‌کند و انواع انگ‌ها را مطرح می‌کند، طبعا جواب‌ «های» هر از گاهی می‌تواند «هوی» باشد.
می‌گویند چرا یک مربی یا یک بازیکن 300 میلیون تومان می‌گیرد ولی مبلغ دریافتی داوران این قدرکم است؟ من به عنوان کسی که عاشق کارم هستم،‌ اگرپولی هم نگیرم حاضرم کارکنم و هیچ وقت به فوتبال به چشم کاسبی و کار نگاه نکردم. باید برای اینکه درباره‌ دلیل تفاوت دریافتی میان مربیان و داوران به نتیجه برسیم، به لیگ‌های اروپایی نگاه کنیم. جایی که یک بازیکن یا یک مربی 2 هزاربرابر یک داور حقوق می‌گیرد ولی در کشور ما تفاوت این چنین نیست. نباید بگوییم چون سطح حقوقی داوران پایین است داوران هم نباید عملکرد خوبی داشته باشند. به اعتقادم این توهین به داوران است.

سقف قرارداد در بعضی تیم‌ها کف قرارداد شد
به نظرم سقف قرارداد در بسیاری از تیم‌ها کف قرارداد برای آن تیم‌ها شد. می‌خواهم بپرسم که اگر کسی سقف قرارداد را رعایت نکرد چه برخوردی با فرد متخلف می‌شود، ضمن این که دود این بی‌قانونی‌ها به چشم من مایلی کهن می‌رود. هیچ کدام از بازیکنان و خود من حتی به سقف قرارداد هم نزدیک نشدیم. شاید باورنکنید اما زمانی که قرار شد همکاری‌ام با سایپا ادامه پیدا کند درچندین و چند نوبت ساعت 6 و 30 دقیقه صبح به باشگاه می‌رفتم و تا ساعت 10 و نیم ، 11 شب در آن جا بودم. تمام این کارها را کردم تا بتوانم در این شرایط تیم خوبی را برای فصل بعد آماده کنم. در نیم فصل دوم سال گذشته به لحاظ قرعه‌کشی لطمه خوردیم.

بازیکنی که دو سال درهیچ باشگاهی بازی نمی‌کند، مرتب در تیم ملی فیکس استمی‌بینیم که سال‌هاست فوتبال انگلیس نان تبلیغش را می‌خورد و اگر اشتباه کمک داور روسی نبود، این تیم حتی در جام‌جهانی 1966 هم نمی‌توانست قهرمان جهان شود و بعد از آن هیچگاه حتی جزو سه تیم هم قرار نگرفت. انتقادم این است چرا بازیکنی که دو سه سال است درهیچ تیم باشگاهی بازی نمی‌کند به خاطرتبلیغات لیگ انگلیس ، مرتب به تیم ملی دعوت می‌شود و جایگاه ثابتی هم دارد. این ایراد من به انتخاب نفرات تیم ملی است. سرمربی تیم ملی هم باید بداند که اگر تیم ملی نتیجه نگیرد، ضمن اینکه باعث اندوه مردم می‌شود، نوک انتقادها هم به سمت او نشانه می‌رود. به همین خاطر سرمربی باید هوشیار باشد و با مربیان باشگاهی هم تعامل داشته باشد. فدراسیون هم باید بداند تعامل با دستور انجام نمی‌گیرد. 

 

 

 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com   

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد