فوتبال روز:حدود پنج ماه از اتمام قرارداد شرکت سایپا با فدراسیون فوتبال میگذرد و در طول این مدت تیمملی فوتبال ایران بدون اینکه اسپانسری داشته باشد به فعالیت خود ادامه میدهد.
شرکت سایپا اوایل اسفند ماه سال گذشته عطای اسپانسری فدراسیون فوتبال را به لقایش بخشید و حتی کار به شکایت و شکایتکشی هم کشید. حذف تیمملی از مسابقات جامجهانی یکی از دلایل اصلی مسوولان شرکت سایپا بود تا دیگر اسپانسر فدراسیون فوتبال باقی نماند.
این در حالی است که مسوولان فدراسیون فوتبال چند ماه پیش از اتمام قرارداد، رایزنیهای خود را آغاز کردند تا سایپاییها را راضی به ادامه همکاری کنند اما حذف تیمملی از مسابقات جامجهانی آنقدر تبعات منفی داشت که مسوولان شرکت سایپا حتی حاضر به فکر کردن در این خصوص هم نشدند. شرکت خودروسازی دولتی به دلیل روابط دوستانه علیآبادی معاون وقت رییسجمهور با بذرپاش مدیرعامل جوان سایپا پذیرفت که اسپانسر فدراسیون فوتبال شود و امیدوار بود با صعود تیمملی به جامجهانی به اهداف تبلیغاتی خود برسد که این اتفاق با بیکفایتی مدیران فدراسیون و در راس آن کفاشیان، نیفتاد. در هر حال طی چند ماه گذشته این وظیفه بر گردن کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بود که هرچه زودتر جایگزینی برای شرکت سایپا بیابد و اسپانسر جدید فدراسیون را معرفی کند.
در این شرایط کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال با هر شرکت و کارخانهای که میتوانست وارد مذاکره شد اما به نظر میرسد دیگر شخصی به نام علیآبادی نبود که بخواهد با استفاده از روابط خود کار را به اتمام برساند. از طرفی مساله اسپانسرینگ آنطور که باید در فوتبال ایران نهادینه نشده و شرکتها معتقدند برآیند مناسبی از اسپانسری فدراسیون عایدشان نخواهد شد. طی چند سال اخیر تنها شرکت ایرانول بوده که به خوبی توانسته از اسپانسری تیمملی فوتبال استفاده کند و البته در این راه صعود تیمملی به جامجهانی هم مزید بر علت شد. ایرانول غیر از پولی که فدراسیون وقت میداد، بودجه هنگفتی هم صرف استفاده از عنوان «تنها حامی تیمملی فوتبال» کرد که این کار حرفهای توسط شرکت سایپا انجام نشد و البته در صورت انجام هم به دلیل حذف تیمملی بازگشت منفی داشت.
***
نکته حایز اهمیت در این شرایط این است که فدراسیون فوتبال با جذب اسپانسر در حال «فروش زمان» است. فدراسیونی که همواره دم از بیپولی میزند و دست خود را به سوی نهادهای مختلف دراز کرد. در این مدت نتوانسته اسپانسری برای خود پیدا کند و به طور میانگین حدود 800 میلیون تومان از کف داده است. (مبلغ حداقلی درآمد در پنج ماه اخیر)
***
اما مساله اینجاست که خبردار شدیم از اواخر سال قبل یک مشتری دست به نقد پیدا شد و این شرکت خصوصی حاضر بود در ازای پرداخت مبلغ هفت میلیارد تومان قراردادی چهار ساله با فدراسیون فوتبال ببندد. این در حالی است که گفته میشود فدراسیون فوتبال به دلایلی نامعلوم این شرکت را تا خرداد ماه معطل کرده و در نهایت قید آن را زده است تا سراغ یک بانک برود.
در راستای معطل گذاشتن این شرکت خصوصی، از اواسط خرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال با یکی از بانکهای خصوصی که بعدها مشخص شد بانک صادرات است به توافق رسیده و بهزودی این بانک اسپانسر این فدراسیون خواهد شد. در این بین علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال طی پنج هفته گذشته بارها مدعی شده که قرارداد با بانک صادرات به زودی نهایی خواهد شد که البته این جمله تکراری و همیشگی او است و تاکنون که چنین اتفاقی نیفتاده است.
***
با این اوصاف طبیعی است که به دنبال مقصر در عدمجذب اسپانسر برای فدراسیون فوتبال باشیم. منابع آگاه خبر دادهاند که اگر قرارداد با بانک صادرات نهایی شود، این بانک برای مدت زمان یک سال مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد. این قرارداد مشابه همان مبلغی است که شرکت خصوصی در ابتدای سال حاضر به پرداخت آن بود. در این شرایط میتوان به سراغ کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال رفت و در این خصوص از شخص ارشد آن پاسخ خواست؛ همان شخصی که از چند ماه پیش مدیرعامل شرکت فارابی شده و به نظر میرسد وقت چندانی برای رسیدگی به امور بازاریابی فدراسیون فوتبال ندارد و به جای درآمدزایی، درآمدزدایی کرده است.
منبع:روزنامه گل
شما میتوانید از آدرس زیر وارد صفحه اصلی
سایت شوید: www.footballrooz.com