فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

افتخار بزرگ سوم شدن برای آذربایجان

افتخار بزرگ سوم شدن برای آذربایجان 

فوتبال روز:تراکتورسازی در لیگ امسال یک اتفاق بود. یک اتفاق خیلی‌خیلی خوب که بخشی از جامعه را به فوتبال تزریق کرد. هزاران هوادار پرشور تیم تبریزی با گذشت هر هفته از لیگ بیشتر بدنه فوتبال را تحت تاثیر قرار دادند و تا جایی پیش رفتند که برای نخستین بار در تاریخ بازی‌ها، یکی از دو تیم مطرح تهرانی، یعنی استقلال، در خانه خود شاهد شورآفرینی هواداران رقیب بود.

 

۱- آنها بی‌محابا تیم متبوع خود را تشویق می‌کنند تا جایی که بعد مسافت اجازه دهد به سکوهای ورزشگاه شهر میزبان هجوم می‌آورند تا رقص پرچم‌های سرخ را اجرا کنند. جامعه طرفداران تراکتورسازی به مرور زمان و با گذشت چند ماه از لیگ نهم به تعریف جدیدی از هویت خود دست یافت و اگر در هفته‌های نخست به واسطه هیجان حضور در لیگ‌برتر رفتاری صرفا متکی بر احساسات و برون‌فکنی جمعی نشان می‌داد اکنون به خاستگاهی اجتماعی تبدیل شده است که فوتبال را فراتر از فوتبال دنبال می‌کند.
می‌توان اطمینان داشت اگر تبریزی‌ها مقابل استقلال چنان جوی ایجاد نمی‌کردند، طرفداران تیم پایتخت‌نشین نیز هیچگاه با آن حجم روی سکوها حضور نمی‌یافتند. به همین دلیل تاکید داریم حضور تراکتورسازی در لیگ‌برتر، حداقل به واسطه «هیجان بخشی» به طرفداران سایر تیم‌ها یک اتفاق بزرگ بود ولی...!
 

2- برای جماعت فوتبالدوست ایران، احساسات بر منطق اولویت دارد. گذشت زمان و استمرار حضور یک تیم در لیگ‌برتر باعث می‌شود تا غبار احساسات به درجه پایین‌تری رسیده و رگه‌های قوی از منطق نیز با آن همراه شود.
فراز کمالوند در برنامه نود دوشنبه شب اصرار داشت که آمار ارایه شده از مسابقه پیام کوتاه کاملا ساختگی است و تراکتورسازی باید در صدر تیم‌های پرطرفدار قرار می‌گرفت. این ادعای او با «قسم‌ ناموسی» فردوسی‌پور همراه شد تا مجری خنده‌روی نود، با قیافه‌ای جدی بر صحت نظرسنجی خود صحه گذارد و حتی ارتباط را در حالی که کمالوند مشغول صحبت بود قطع کرد.
کاملا مشخص بود سرمربی تراکتورسازی قبل برقراری ارتباط با نود، تماس‌های فراوانی مبنی بر تشویق او به مطرح کردن بحث ساختگی بودن نظرسنجی داشته است. تماس‌هایی که خود کمالوند نیز اشاره‌ای کوتاه به آنها داشت. جامعه هواداران تراکتورسازی بعد از مانور نیروی انسانی در بازی با استقلال به مرزی از آگاهی خود ساخته ذهنی رسید که خود را پرطرفدارترین قلمداد کرد. این «آگاهی خودساخته ذهنی» دلایل زیادی داشت که مهمترین آن شکستن تابوی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی بود. فراز کمالوند نیز متاثر از این فضا با فردوسی‌پور وارد مجادله کلامی شد تا به‌زعم خویش از چیزی که گمان می‌کرد یک تقلب است انتقاد کند. اما او نمی‌دانست که مخاطبان برنامه نود جامعه‌ای فراتر از محیط اطراف او و ذهنیت‌ خودساخته هستند. می‌توان یقین داشت هم‌اکنون فراز کمالوند و هواداران تراکتورسازی کماکان بر نظر خود مبنی بر «پرطرفدارترین تیم ایران» اصرار دارند هر نقد یا نگاهی برخلاف جریان فوق را «کارشکنی مطلق» می‌دانند. حق هم دارند. چون همه چیز را در فضای پرشور فعلی از پنجره دلخواه خویش نگاه کرده و براساس آن قضاوت می‌کنند. 
 

3- فقط کافی است از آن سوی معادله، قضیه را حل کنیم. آنگاه همه چیز درست می‌شود. تراکتورسازی به یقین تیم شکوهمندی است که توانسته طی چند ماه حضور در لیگ‌برتر به لحاظ تعداد هوادار تیم‌های ریشه‌داری مثل سپاهان، ملوان و ابومسلم را پشت‌سر بگذارد و در رده سوم جدولی بایستد که راس آن پرسپولیس و استقلال با پشتوانه قوی رسانه‌ای اختصاص دارد. این نگاه، باعث دیدن واقعیت می‌شود. البته اگر احساسات را برای ساعتی کنار بگذاریم. آنگاه آینده روشن‌تری انتظار نماینده شایسته تبریز را می‌کشد. پراکندگی طرفداران تراکتورسازی اگر فعلا به استانی چون آذربایجان شرقی و تهران بازمی‌گردد با ادامه روند موفقیت یک تیم مردمی گسترده‌تر خواهد شد و می‌تواند استان‌های دیگر را نیز در برگیرد، اما حداقل فعلا چنین چیزی وجود ندارد. شور و هیجان طرفداری از تراکتورسازی و هجوم به تلفن‌های برنامه‌های رادیویی و روابط عمومی روزنامه‌ها برای نشان دادن اعتراض به نظرسنجی نود، در واقع ادامه همان روند اشتباه است که اجازه نمی‌دهد نماینده تبریز راه آغاز شده را به درستی بپیماید. خوب یا بد، به دلیل توجه افراطی رسانه‌ها به پرسپولیس و استقلال و همچنین جریانات تاریخی، طرفداران این دو تیم گستردگی اقلیمی فوق‌العاده‌ای در جنوب، بخشی از غرب، شرق و مرکز ایران دارند اما تراکتورسازی می‌تواند با یک برنامه درازمدت بخشی از این گستردگی را از آن خود کند. فقط کافی است واقع‌بین باشیم. کاملا واقع‌بین و البته به دور از برخی تحلیل‌ها و جوسازی‌ها، مشابه این اتفاق برای نفت آبادان نیز می‌توانست بیفتد و اگر قادر بودند حضور مستمر و موفق در لیگ داشته باشند به واسطه ادبیات خاص فوتبال خویش، توانایی جذب فوتبالدوستان سایر استان‌ها را نیز داشتند. ضمن آنکه وقوع جنگ تحمیلی، باعث شد تا بسیاری از ساکنان این شهر به نقاط مختلف ایران مهاجرت کنند در صورت ارایه فوتبالی قدرتمند از سوی نفت، می‌شد انتظار حمایتی فوق‌العاده با گستردگی جغرافیایی فراوان داشت. اما این اتفاق هرگز نیفتاد. در مقابل تراکتورسازی این قدرت را دارد به شرط آنکه از فضای احساسی فعلی دوری جسته و در ابتدا حقیقت را باور کند و حقیقت یعنی اینکه تیم تبریزی با شایستگی توانسته عنوان سومین تیم پرطرفدار ایران را در یک نظرسنجی تقریبا معتبر از آن خود کند. اتفاق بزرگی است. مگر نه؟ 

 

منبع:روزنامه گل 

 

              شما میتوانید علاوه بر واردشدن از آدرس وبلاگ از آدرس زیر 

              نیز وارد سایت شوید:         www.footballrooz.com   

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد