فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

ماجرای تصویربردار کنار زمین که اجازه تصویربرداری پیدا نکرد

ماجرای تصویربردار کنار زمین که اجازه تصویربرداری پیدا نکرد 

دنیای فوتبال:اوایل بازی ایران- اردن بود که پیمان یوسفی-گزارشگر آن بازی- بدون هیچ مقدمه‌ای به نکته‌ قابل‌توجهی اشاره کرد:«اگر می‌بینید در بازی امروز خبری از پوشش تصویری حاشیه‌های زمین نیست به این دلیل است که ناظر بازی به دوربین پنج سیما اجازه تصویربرداری را نداده. معلوم نیست ناظر AFC چرا این کار را انجام داده و بهتر بود که مسوولان فدراسیون در این زمینه اقدامی را انجام می‌دادند.»

چند دقیقه بعد کارگردان بازی، تصویربردار شماره پنج را نشان داد که کنار نیمکت تیم ملی ایستاده و اجازه فیلمبرداری ندارد. هر چند مسوولان شبکه سه در نشان دادن مظلومیت تصویربردارشان بسیار حرفه‌ای عمل کردند،‌اما به نظر می‌رسد مقصر اصلی هم خودشان باشند. طبق آیین‌نامه فیفا و AFC که سال گذشته در دسترس مسوولان سازمان صداوسیما قرار گرفته- و حتی برای گزارشگران و تصویربرداران سازمان، کلاس آموزش هم گذاشته شده است. دوربین پرتابل حق حضور در محوطه فنی نیمکت دو تیم را ندارد و اصلا نباید مزاحم نیمکت شود‌، اما گویا تصویربردار شماره پنج سیما این مساله را رعایت نکرده و به‌رغم تذکرات متعدد مسوولان فدراسیون و ناظر AFC باز هم به کارش ادامه داده. یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال می‌گوید:«ناظر بازی جلوی فعالیت دوربین پرتابل را نگرفت و تنها به او تذکر داد،‌اما یکی از مسوولان شبکه سه به تصویربردارش دستور داد که عمدا فیلمبرداری نکند تا این قضیه را آنطور که دوست دارند در تلویزیون نشان بدهند.» این ادعا البته توسط تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر رد می‌شود. مهدی هاشمی می‌گوید:«هیچ‌کس به تصویربردار توصیه نکرد که عقب‌تر برود. ما نیازی به این کارها نداریم. متاسفانه محلی که ناظر بازی برای استقرار دوربین پرتابل تعیین کرده بود اصلا به درد فیلمبرداری نمی‌خورد و به همین دلیل بهتر دیدیم که از این دوربین استفاده نکنیم.» اما جالب‌ترین بخش صحبت‌های هاشمی مربوط به حوزه فعالیت دوربین پرتابل است:«من قبول ندارم که دوربین پرتابل اجازه ورود به محوطه فنی نیمکت را ندارد. این دوربین فقط نباید جلوی دید سرمربی را بگیرد و گرنه در بازی‌های اروپایی دوربین، به راحتی می‌توانند از تمام اتفاقات نیمکت آن هم از فاصله نزدیک فیلمبرداری کنند.» وقتی به هاشمی می‌گوییم که این قانون درتمام دنیا به جز ایران اجرا می‌شود جواب جالبی را آماده می‌کند:«حتما شما دقت نکردید وگرنه در اروپا هم این موضوع وجود دارد.»

تلویزیونی‌ها کاور نمی‌پوشنددوربین پرتابل البته تنها مورد تخلف تلویزیونی‌ها در جریان بازی‌ها نیست. طبق قوانین مندرج در فیفا AFC یا هیچ دوربینی در طول بازی حق تهیه گزارش را ندارد و تمام عوامل صداوسیما باید در کنار ID کارت، کاور هم داشته باشند، اما این موارد از سوی تلویزیونی‌ها رعایت نمی‌شود البته به نظر می‌رسد سازمان لیگ با عدم سخت‌گیری در مورد قوانین مربوط به حضور گزارشگران و دوربین‌های تلویزیونی در کنار زمین، آنها را بدعادت کرده و حالا که AFC قانون را به طور درست رعایت کرده،‌این مسایل به وجود آمده است. 

 

 منبع:روزنامه گل

                                    لطفا در خصوص این خبر نظر دهید   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد