فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

خداحافظی اسطوره‌های ایرانی از تیم ملی فوتبال


دنیای فوتبال:مهدی مهدوی کیا و علی کریمی دو بازیکن صاحب نام تیم ملی فوتبال ایران پس از ناکامی این تیم در راهیابی به جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬آفریقای جنوبی از تیم ملی خداحافظی کردند

مهدوی کیا و کریمی که دیگر شانسی برای حضور در جام جهانی نداشتند، روز چهارشنبه به طور رسمی از تیم ملی خداحافظی کردند تا جای خود را به بازیکنان جوان بدهند.

این دو بازیکن با تجربه در طول دوران بازیگری خود نقش بسزایی در موفقیت های تیم ملی فوتبال ایران داشتند.

در ذیل نگاه کوتاهی به دوران بازیگری این دو بازیکن شده است:

* موشک ایرانی
مهدوی کیا اول مردادماه سال ‪ ۱۳۵۶‬در شهر ری تهران متولد شد و فوتبال خود را از بانک ملی آغاز کرد.

این بازیکن سال ‪ ۱۳۷۷‬به تیم پرسپولیس پیوست و پس از درخشش در تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ‪ ۱۹۹۸‬فرانسه راهی بوندسلیگای آلمان شد.

مهدوی کیا به خاطر حرکات سریع و سرعتش به موشک ایرانی شهرت یافت و در طول ‪ ۱۱‬سال حضورش در فوتبال آلمان در تیم‌های بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت حضور یافت.

مهدوی کیا در سال ‪ ۱۹۹۸‬پس از جام جهانی ‪ ۱۹۹۸‬به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ‪ ۱۹۹۹‬به باشگاه هامبورگ رفت و تا سال ‪ ۲۰۰۷‬در این تیم عضویت داشت که با اتمام مدت قراردادش راهی اینتراخت فرانکفورت شد.

این بازیکن در مجموع ‪ ۲۵۰‬بار در بوندس لیگا بازی کرد و ‪ ۲۹‬گل برای تیم های خود به ثمر رساند.

مهدوی کیا سال ‪ ۱۳۷۵‬به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و در ‪ ۱۱۱‬بازی که با پیراهن تیم ملی به میدان رفت ، ‪ ۱۳‬گل وارد دروازه حریفان کرده است.

این بازیکن به دلیل درخشش در تیم ملی فوتبال ایران و هامبورگ آلمان در سال ‪ ۲۰۰۳‬به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا شناخته شد.


* جادوگر فوتبال آسیا
علی کریمی روز هفدهم آبان ماه ‪ ۱۳۵۷‬در شهریار به دنیا آمد، درخشش کریمی در فینال رقابت‌های فوتسال جام رمضان ‪ ۱۳۷۵‬مقابل استقلال تهران کافی بود تا او وارد دنیای فوتبال شود.

این بازیکن در سال ‪ ۱۳۷۶‬به تیم پرسپولیس تهران ملحق شد و با درخشش در این تیم راهی تیم الاهلی امارات شد.

کریمی که به خاطر حرکات انفرادی خارق‌العاده‌اش به جادوگر فوتبال آسیا شهرت یافته بود، سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی به تیم سرشناس بایرن مونیخ آلمان پیوست تا دوران بازیگری خود را در سرزمین ژرمن‌ها ادامه دهد.

هافبک تیم ملی فوتبال ایران پس از جام جهانی ‪ ۲۰۰۶‬آلمان با مبالغ بالایی به تیم‌های القطر و السیلیه ملحق شد اما نتوانست جایگاه مناسبی در فوتبال قطر بدست آورد.

این بازیکن در هفته هشتم لیگ برتر فصل گذشته به پرسپولیس بازگشت تا پس از هفت سال بار دیگر در لیگ ایران بازی کند.

کریمی نخستین بار در بازی تیم ایران برابر کویت در بازیهای آسیایی ‪۱۹۹۸‬ بانکوک با پیراهن تیم ملی وارد زمین شد و چهار گل در آن بازی‌ها برای تیم ایران به ثمر رساند.

هافبک خلاق تیم ملی فوتبال ایران در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی، عنوان بهترین بازیکن سال قاره کهن را به خود اختصاص داد تا نام خود را در تاریخ فوتبال این قاره به ثبت برساند.

کریمی در ‪ ۱۱۲‬بازی که برای تیم ملی فوتبال ایران انجام داد، ‪ ۳۶‬گل به ثمر رسانده است.


 

 

                         لطفا درخصوص این خبر نظر دهید 

                         برای دیدن بقیه اخبار در قسمت آخرین  

                   اخبارازدنیای فوتبال روی خبر مربوطه کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد